Sint op de golven van het leven

De Sinterklaastijd was, toen ik een klein meisje was, een tijd van spanning, druk zijn met tekeningen maken, schoenen zetten, liedjes zingen en diep onder de indruk zijn als ik Sint en zijn Pieten ergens zag. Toen ik een jaar of acht was, ontdekte ik tegelijkertijd met mijn grote broer, dat de cadeaus -vermoedelijk- door mijn lieve ouders werden gekocht en verzameld in de wasmand in de kast op de overloop.

Er volgde een lange periode van Sinterklaasgedichten en in mindere mate surprises. Daarna stapten we over op de Kerstcadeaus. Tot mijn oudste zoon geboren werd. Nog geen maand later liepen we Sint tegen het lijf, we waren toevallig in de stad tijdens de intocht. Een mooie tijd volgde; jaren van terugkerende spanning, druk zijn met tekeningen maken, schoenen zetten, liedjes zingen en diep onder de indruk zijn als we Sint en zijn Pieten ergens zagen.Ook mijn jongens kregen te horen dat Sint niet meer leeft, maar ze bleven een heilig geloof houden, geboren uit de wat Sint betreft irreële angst dat ze anders geen cadeaus meer zouden krijgen.

Mijn kinderen hebben wat Sinterklaastradities betreft echter de genen van mijn Angelsaksisch opgegroeide lief gekregen. Op dat vlak heb ik dus weinig medestanders te verwachten. Dit jaar trokken we met gezeur van mijn kant lootjes en zullen er heus wel wat gedichtjes zijn. Vandaag gaat deze Sint de cadeautjes kopen. Maar volgend jaar vieren we -op mijn voorstel maar met weemoed in mijn hart- Kerst. Ik kijk nu al uit naar de tijd die ongetwijfeld gaat komen als mijn jongens kindjes krijgen: spanning, druk zijn met tekeningen maken, schoenen zetten, liedjes zingen en diep onder de indruk zijn als ze Sint en zijn Pieten ergens zien.

Een gedachte over “Sint op de golven van het leven

  1. Cees Janssens zegt:

    Ieder zijn ding, vroeger werd je nog bang gemaakt als het Sinterklaastijd was en je stout of ongehoorzaam was dat de Sint dan aan je deur voorbij ging, of in het ergste geval in de zak van zwarte Piet meegenomen zou worden naar Spanje.
    Nee geef mij de gezelligheid van kerst maar met alle respect voor alle Sinterklaasvierders

Geef een reactie

