Gedenkwaardige oversteek

Soms maak ik heel bewust een stukje geschiedenis mee. Vandaag was zo’n dag. Gisteren werd De Oversteek geopend, de nieuwe brug voor auto’s over de Waal bij Nijmegen. Ik had de aankondigingen voor het feest wel gezien, maar het kwartje was niet gevallen dat dat gisteren was, totdat ik gisteravond door mijn tweetline surfte. Ik nam me meteen voor om er vandaag te gaan wandelen. Want vanaf vanavond rijden er auto’s over de nieuw aangelegde weg.

Er kwamen ons wandelaars, hardlopers, fietsers en wielrenners tegemoet. We waren bepaald niet de enigen geweest die dit plan hadden opgevat. Het viel me op dat er veel letterkijk krijsende kinderen te horen waren. Met wind tegen, regen in het gezicht en zonder handschoenen moest ik ze volmondig gelijk geven, het was weertechnisch geen pretje. Toch hing er ook een vrolijk soort nieuwsgierigheid in de lucht.

Op de heenweg liepen we over het fietspad. Dat maakte het mogelijk halverwege de heenweg de trappen naar beneden te nemen, waar het buikkriebelgevoelig naar beneden kijken was. Een lage reling was alles wat mij scheidde van een duizelingwekkende diepte naast de Waal. Toch was het een industriële schoonheid, al dat beton, ijzer, zand, stenen en ander degelijk geweld.

De weg leidt omhoog naar een gloednieuwe boogbrug, 60 meter hoog en 285 meter lang. Het koud-druilerige weer paste uitstekend bij alle bruin- en grijstinten van de brug en zijn omgeving. De oude en verlaten fabriekspanden naast de brug waren mooi van lelijkheid en lieten zelfs al bomengroei op hun daken toe. De energiecentrale staat er trots naast, zonder zichtbare sporen van de ontploffing afgelopen voorjaar.

Het is grappig om te zien hoe een ieder zichzelf of de brug vereeuwigt. Op die manier maken we geschiedenis heel alledaags en toch bijzonder. Staand op de middenstreep lach ik de toekomst tegemoet. Op de weg terug heb ik meer oog voor de ganzen die af en aan vliegen naar het stoppelveld naast de weg. Het lijkt Schiphol wel.

Op de weg terug naar de auto durf ik de bermbloemen te plukken die mijn aandacht al sinds de zomer, steeds als ik er langsfietste, trokken. Manlief maakt er een paar foto’s van, om straks te kunnen achterhalen wat we in onze achtertuin zullen zaaien. Koud maar voldaan rijden we terug naar huis. We waren erbij, De Oversteek* in 2013.

* NIJMEGEN – Eindelijk is het dan zover. De nieuwe stadsburg De Oversteek over de Waal in Nijmegen is geopend. Amerikaanse oorlogsveteranen van de 82e Airborne Division openden De Oversteek. De nieuwe brug ligt op de plek waar deze veteranen bijna 70 jaar geleden als jonge mannen de Waal overstaken in canvasbootjes. De operatie, die een onderdeel was van operatie Market Garden, was erop gericht om de Waalbrug te veroveren op de Duitsers. De 48 soldaten die bij de actie werden gedood, worden herdacht met een lichtkunstwerk op de brug. Het kunstwerk bestaat uit 48 paar lantaarnpalen, die iedere avond bij het invallen van de avond als eerbetoon een voor een van zuid naar noord aan gaan. Ook de naam van de brug De Oversteek refereert aan de bevrijders van Nijmegen. Bij de opening zijn nabestaanden van de gesneuvelde soldaten aanwezig.
Bron: http://www.omroepgelderland.nl

Een gedachte over “Gedenkwaardige oversteek

  1. Cees Janssens zegt:

    Hallo Anita

    Wat een sfeervolle beschrijving.
    Had ik best mee willen maken
    Nu heb ik het moeten doen met een foto uit de krant

    Fijne week
    Groetjes

    Cees

Geef een reactie

