Oefenen in lief zijn

Ik schrijf minder frequent, ondanks mijn voornemen om te schrijven als ik daar zin in heb. En daarin zit de crux. Ik heb minder behoefte om te schrijven. Deels omdat ik weer door drukte veel in mijn hoofd zit. Anderzijds omdat ik het moeilijk vind om woorden te geven aan wat ik voel. Daar ligt mijn valkuil op de loer: ik stel mijzelf minder kwetsbaar op.

Al een paar jaar geleden liep ik aan tegen mijn geboortegetal. ‘Je geboortegetal wordt ook wel het levenspadgetal genoemd. Het wordt bepaald door de getallen waaruit je geboortedatum bestaat en is het belangrijkste getal in de numerologie. Vanaf het allereerste begin hebben getallen, naast hun gebruik als waarden en voor metingen, altijd al een mystieke betekenis gehad.’ Op internet zijn websites te vinden waarop je kunt lezen hoe je je geboortegetal kunt uitrekenen. Pasgeleden kwam ik de informatie die ik destijds overschreef over mijn geboortegetal weer tegen.

Mijn geboortegetal zegt dat mijn levenspad is om mij ‘bezig te houden met kwesties in verband met onafhankelijkheid, emotionele eerlijkheid en coöperatie, en om uiteindelijk vrijheid te vinden in discipline en diepgaande ervaringen’. Het grappige van deze tekst vind ik dat ik het direct herkende toen ik het las. Het is moeilijk uit te leggen (en als je horoscopie afdoet als onzin, dan geldt het hiervoor waarschijnlijk ook), maar ik geloof er oprecht in dat veel, zo niet alles, in jouw en mijn leven zijn loop heeft op grond van het moment dat we geboren worden.

Ik stel mijzelf de laatste tijd minder kwetsbaar op, omdat ik een aantal dingen van mijzelf diep in mijn hart (nog) niet accepteer. Deze naar buiten laten komen, houdt een te groot risico in; want als ik het/mij niet accepteer, wie accepteert het/mij dan wel?! Ik weet het, mijn innerlijke criticus wint het nu even. Maar uiteindelijk zal mijn levenspad verlicht worden door duizenden lichtjes en zal ik in staat zijn om mij niets aan te trekken van wat anderen vinden, kunnen en van mijzelf mogen uiten waar ik tegen aan loop en mijn vrijheid vinden.

Tot die tijd oefen ik in lief zijn voor mijzelf.

4 gedachtes over “Oefenen in lief zijn

  1. Cees Janssens zegt:

    Hallo Anita
    Je blog gelezen
    Respect voor je opvattingen
    De tijd zal je leren dat het niet om kwetsbaar opstellen gaat, maar juist de vrijheid en de kracht te voelen dat je als een open boek door het leven kan gaan
    Gun jezelf de tijd om dit te ervaren, blijf schrijven om je vrij te schrijven

    Groetjes

    Cees

    Like

Plaats een reactie