Ode aan paradijselijke vogels

Als ik naar mijn werk fiets, lukt het mij voor het eerst sinds een week om geluk in kleine dingen te zien. Dat begint als ik een vlammend rode rand langs de oostelijke horizon zie. Ik lijk te zweven, door de zuidelijke wind in mijn rug. Mijn trappers vallen stil als mijn tocht doorkruist wordt door twaalf zacht klapwiekende zwanen.

Ik geniet tijdens de eerste vergadering sinds een week op het moment dat een normaal gesproken wat brommende collega van een andere locatie langs mij heen naar buiten tuurt en op basis van het vrolijke geluid dat ze hoort droog constateert dat het een boomkruiper is. Ik bewonder mensen die vogelgeluiden foutloos kunnen koppelen aan het bijbehorende vogeltje. Even later vertelt ze trots dat zij de eerste boomklever op de Waddeneilanden heeft gefotografeerd. Ik grijns van oor tot oor. En vermoed dat ze hem daar zelf heeft uitgezet.

‘Ik fiets met een ommetje naar huis vandaag!’ zeg ik als ik om drie uur mijn werkpand verlaat. Het blijkt een tochtje met een onverwachte herinnering. De Westerbouwing, panoramisch uitzichtpunt over de Rijn, ligt op mijn route en brengt een van de vele gezellige en leerzame ervaringen naar boven die ik de afgelopen 18 jaar met collega J heb opgedaan.

Ik neem de korte route vanaf het uitzichtpunt naar het fietspontje en hobbel met dichtgeknepen handremmen een vervallen trapje en daarmee de beboste stuwwal naar de Rijn af. Aan de overkant van de rivier zie ik laaghangende wolken, die de toekomst van mijn thuistocht mysterieus maken.

Dichtbij huis fiets ik tussen twee modderige weilanden vol onrustig gakkende ganzen door. Zij beloven mij met hun indrukwekkende aanwezigheid het voorzichtig naderen van de lente. En ik besef dat de roofvogel die ik even verderop op een kale boomtak zie zitten, mij als geen ander keer op keer zal doen terugdenken aan de ‘paradijsvogel die vorige week, zoals vogels doen, onverwacht is weggevlogen’.

Een gedachte over “Ode aan paradijselijke vogels

Geef een reactie

