Blauwgele ergernis

Ik ben helemaal in mijn nopjes als ik gisteravond mijn computer afsluit. De bestelling voor ons nieuwe bed, bij een Zweeds woonwarenhuis, is gedaan! Ik verheug me ontzettend op het nieuwe, het zachte, het comfortabele. We hebben al jaren naar volle tevredenheid bedden en beddengoed van die geelblauwe gigant. Jammer dat het bed pas op 9 juli kan worden bezorgd. Maar wel voor een mooi bedrag, 45 euro.

Als ik vandaag thuiskom, zegt manlief: ‘Je moet even kijken naar de bevestigingsmail. Er staat iets in over ‘Als je niet tijdig betaalt, vertraagt je bestelling’. Huh? Niet tijdig betaalt? Ik heb toch al betaald? In de bevestiging lees ik: bezorgdatum 10 juli, bezorgkosten 99 euro. Da’s een andere optie dan gisteren bij het bestellen, tegen meer kosten. Ik overleg met manlief. Voor 42,50 euro kunnen we zelf een busje huren en alles is op voorraad in de dichtstbijzijnde vestiging. Ikea kan vast de order wel omzetten naar ‘zelf ophalen’. Ik bel.

Mijn grootste allergie, mijn ergste nachtmerrie: een bandje krijgen, met een vriendelijke stem die vertelt dat de meestgestelde vragen over de terugroepactie van de babyhemels op de website kunt vinden, evenals de andere veelgestelde vragen en dat ik zes mogelijkheden krijg om uit te kiezen en o ja, dat het telefoongesprek met dit 0900-nummer 15 cent per minuut kost, met een starttarief van 4,54 cent en mijn gebruikelijke belkosten. Gr.

Na de keuzes 2, 2 en 3 krijg ik 10 minuten een muziekje aan de lijn. Die keuzemogelijkheden hebben mijn haren al recht overeind doen staan en alle vezels in mijn lijf laten aanvoelen als twee magneten die elkaar afstoten. Dan ben ik aan de beurt. ‘Goeiemiddag, ik wil mijn betaalde bestelling liever zelf komen ophalen dan dat ie bezorgd wordt, kan dat?’ Dat kan. ‘Dan annuleren we uw bestelling en duurt het 10 dagen voordat uw geld wordt teruggestort, want dat gaat via het hoofdkantoor.’ Ik baal. Da’s niet één slechte optie, het zijn er inmiddels twee. Grr.

Ik hang op om te overleggen met manlief. We besluiten de bestelling toch maar te laten doorgaan, op 10 juli, voor 99 euro. Dat betekent een bedrag van 54 euro bijbetalen, mijn vrije dag weer verzetten en mijn voorplezier helaas een dag verlengen. Ik klik op de desbetreffende link in de bevestigingsmail en krijg de melding: Deze betaling kan niet online worden gedaan, neem contact op met klantenservice. Ik kies weer: 2, 2 en 3. Negeer mijn ergernis. Tot ik ‘tuut tuut tuut’ hoor. Huh? Na zes minuten zonder contact met een mens wordt de verbinding verbroken. Anita, diep ademhalen, tot tien tellen. Nog een keer bellen. Ik ken de keuzemogelijkheden inmiddels uit mijn hoofd. Grrr.

Hang vervolgens weer vijf minuten aan het lijntje. Eindelijk contact. Ik annuleer de bestelling. ‘Prima mevrouw, dat gaan we voor u regelen.’ Ze vraagt niet naar het waarom. Ik leg neer. Een illusie armer en een teleurstelling rijker als het gaat om mijn favoriete woonwarenhuis…

Advertenties

Een gedachte over “Blauwgele ergernis

  1. Cees Janssens zegt:

    Hoi Anita
    Wat jammer voor je/jullie

    Maar het is wel de herkenbare ergernis waar je tegenwoordig steeds meer tegenaan loopt

    Fijne nachtrust en houd het hoofd koel

    Groetjes

    Cees

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s