Twee kanten van de medaille

Nothing can bring you peace but yourself
Ralph Waldo Emerson

Ik ben thuis aan het werk als bovenstaande spreuk mijn systeem binnendendert. Per mail. En fysiek. Ik slik. Het is waar. Ik weet dat het waar is, heb het de afgelopen weken weer aan mijn eigen lijf ervaren. Staat gelijk aan ‘Het is nooit de buitenwereld die jouw stress veroorzaakt’. Bám.

Hoeveel signalen moet een mens krijgen voordat woorden daden worden? Hoeveel signalen moet ik krijgen voordat ik wat ik weet ook daadwerkelijk ga doen? Volgens mij heb ik er genoeg gehad…

Ik moet denken aan de filmpjes die ik afgelopen dagen zag en die -toevallig- beide over hetzelfde onderwerp gaan: mensen met Alzheimer en hoe omgaan met muziek die ze horen. Nu ik erover nadenk maakt het me overduidelijk dat ik leeg wil genieten voordat ik Alzheimer krijg! Hier en nu.

Ik doe de computer uit en rommel wat in de tuin. Ik zet een kop thee, wandel met de hond. Nog een half uur, dan komen Grote en Kleine Zoon al weer uit school. Na ja, alweer, het bijna vijf uur! Ik installeer me op de bank. Voeten omhoog over de leuning, rug en hoofd op de zitting (zie je het plaatje voor je :-)?).

Op YouTube ga ik op zoek. Naar ‘stilte muziek’. Grappig genoeg vind ik het: stilzwijgende muziek heet het. Elke ademteug, elke muzieknoot maakt me leeg en laat tegelijkertijd energie mijn lijf instromen. Ik zoek nog even verder naar muziek, waar ik blij van word. Doe de luxaflex aan de straatkant dicht en dans. Knoet kijkt verbaasd naar me. Dan weer terug naar de bank. Op zoek naar muziek die emoties langs mijn wangen laat stromen.

Muziek en stilte. Ik heb het allebei nodig, als twee kanten van een medaille. Om stil te staan en vooruit te komen. Ik voel dat ik vandaag weer een stapje heb gezet.

6 gedachtes over “Twee kanten van de medaille

Geef een reactie

