Het fluwelen koord

Het schemert als ik een foto maak van de bus waarmee Grote Zoon niet veel later richting Londen zal rijden. ‘One life, one shot. Make it count. No regrets.’ staat op de achterkant. Zo is het. Ik hoop op een gedenkwaardige schoolreis.

Hoop het en weet het over een paar dagen. Maar voel ook die twijfels in mijn hart. Niet omdat ik niet kan of wil loslaten. Dat doe ik al vanaf zijn geboorte. De eerste keer was toen ie nog nat van het vruchtwater op mijn buik werd gelegd. Ik dacht toen twee dingen: ‘Shit, het is een jongen’ (wist toen nog niet dat zonen véél leuker zijn dan dochters ;-)). En: ‘Dit is de eerste van ontelbaar veel keren loslaten.’

Veel van die ontelbare momenten gaan stil en soms zelfs onbewust voorbij. Dat is ook goed. Leven en genieten in het moment. Maar af en toe zijn er bewuste en memorabele momenten van loslaten. Dit is er een van. Omdat hij niet alleen op schoolreis gaat, maar ook voor het eerst zonder ons naar het buitenland gaat en ik weet hoe moeilijk hij dat vindt. En ook nog eens voor het eerst zonder ons en niet thuis zijn verjaardag viert.

Toen ik zwanger van hem was stond Janet Jackson hoog in de hitlijsten met de CD The Velvet Rope. En ook al gaan de liedjes over heel andere onderwerpen, voor mij is de CD voor altijd met Grote Zoon verbonden. En vandaag, realiseer ik mij, helemaal.

Mijn favoriete song op de CD is Together Again. Dat zijn wij woensdag weer. Maar het fluwelen koord, dat de navelstreng symboliseert die morgen 16 jaar geleden werd doorgeknipt, is een draadje losser geworden door weer een stap naar zijn volwassenheid. Tegelijkertijd voel ik dat het virtuele koord ook steviger is geworden. Want loslaten doe ik wel met mijn hoofd en mijn handen, maar nooit met mijn hart.

8 gedachtes over “Het fluwelen koord

  1. Jozee van Kroonenburg zegt:

    Hallo Anita,

    Juist omdat je zoon, morgen op zijn geboortedag niet aanwezig is, ( voel) je het nog veel meer.

    Maar Hij, zal het achteraf fantastisch vinden, jarig in Londen, met al zijn klasgenoten !!!

    Voor de achterblijvers, toch een fijne zondag.

    Groetjes Jozee.

Geef een reactie

