Brief aan Ilse

1998 Je blaast me van mijn stoel met een akoestisch optreden bij Paul de Leeuw. Een jonge blonde schoenenverkoopster, gitaar op schoot, zingend over de maan en de zon:

Just like the moon

Niet veel later, op 23 juli 1998 tijdens de Valkhofaffaire van de Zomerfeesten in Nijmegen, zie ik je live optreden. Ik ben een maand of vijf zwanger van Grote Zoon, een inmiddels boven mij uittorende puber. In de maanden die volgen koop ik jouw eerste CD en draai hem grijs.

2001 Een paar jaar later ben ik zwanger van Kleine Zoon en kom ik eind juni terug van vakantie. Zittend in de zonnige achtertuin van mijn ouders vertelt mijn moeder hoe een pubermeisje, die ze jaren eerder als leidster op haar peuterspeelzaal heeft gekend, in haar armen is gestorven. Mijn moeder is net komen aanrijden bij de plek waar het meisje geschept is door een automobilist die haar niet had gezien. Op de begrafenis van Maud wordt jouw song gedraaid:

I still cry

2005 Jaren gaan voorbij waarin ik jouw carrière aan de zijlijn, als een stille fan, volg. Jij groeit, net zoals ik en mijn kinderen. In 2005 verhuis ik naar een dorpje in de Betuwe en er gaan geruchten dat jij hier een groot nieuwbouwhuis hebt gekocht. Consternatie alom ;-). Je komt hier niet wonen, maar geeft wel prachtige concerten in het GelreDome. Dat voelt toch bijna als in de achtertuin. Wat gun ik jou je succes!

2011 Een heftige tijd, mijn moeder overlijdt. Een paar maanden later overlijdt jouw vader. Wat vind ik het bijzonder dat jij in de media zo open bent over je verdriet. Je zo kwetsbaar en authentiek toont. En hoe prachtig zijn de songs op de CD die een hele tijd later volgt. Ze geven zo goed de gevoelens weer die ook ik ken:

We are one

2014 Gisteren, na een lange werkdag. Ik ben op weg naar de familie van mijn dierbare, in februari onverwacht overleden meer-dan-een-collega. Het huis is verkocht, we hebben een soort van afscheidsdiner, omdat zijn ex-vrouw en kinderen hun leven verder zullen doorbrengen in de Randstad. Op weg naar hen, hoor ik je op de radio en wéér raak je me:

Love goes on

Lieve Ilse, jij laat keer op keer zien hoe mooi, bijzonder en vooral hoe krachtig kwetsbaarheid is. Dank daarvoor, bijzonder mens!

2 gedachtes over “Brief aan Ilse

Geef een reactie

