Diamanten dimensies

De zomertijd is voorbij. Het veelbelovende ochtendlicht van een zomerse dag zal weer een maand of zes op zich laten wachten. Tot die tijd is het maar beter te genieten van alles wat de herfst en de winter mij brengt. Zoals de wintertijd.

Ik werd, zoals bijna alle dagen, wakker om half zeven. En omdat er sinds een maand of twee een nieuwe dimensie aan ons gezinsleven is gekomen, stap ik uit mijn bed. Het is niet echt koud, maar wel heel donker. Gelukkig ook droog. Schiet in mijn huispak en sluip naar beneden. Maar de nieuwe dimensie laat zich niet foppen en staat als een klein wit huisspook voor de woonkamerdeur. Als ze me ziet maakt ze vreugdesprongetjes.

Al snel lopen we buiten in de stilte. Dat kan ook niet anders, want vandaag is de Dag van de stilte. Er is echt nog geen kip op straat. Ik snap het wel. Want door de wintertijd is het nu geen half zeven, maar half zes. Maar omdat honden dat niet zo voelen, loop ik hier. Ondertussen mijmerend over mijn dromen en de dag van gisteren.

Ik ging even langs bij mijn liefste vriendinnetje om te luisteren naar haar week. De verjaardag van mijn vader is ook de verjaardag van haar vader, met sinds dit jaar één verdrietig verschil. Haar vader is in het voorjaar overgegaan, naar die andere dimensie. Ze wil zo graag een seintje van hem, ze hoopt dat het hem goed gaat. Ik denk terug aan de film City of Angels, omdat die zo mooi zichtbaar maakt hoe die andere dimensie eruitziet. En aan mijn ervaringen bij Spirit & Soul.

Ook vertelt ze over haar eerste mindfulnesstraining. Ik glimlach en denk terug aan die eerste keer met aandacht een rozijn te eten. Met échte aandacht. Weet je dan wat ik bedoel? Probeer het maar eens en beschrijf dan in detail wat je ziet, voelt. Ruikt, proeft en misschien zelfs hoort… Ook vertelt ze over hoe ze de eerste keer een bodyscan deed. En prompt in slaap viel. Ook dat brengt fijne herinneringen terug. Want dat in slaap vallen is niet erg, maar wel wat ze op dát moment nodig had. En waar ze zich ineens heel erg bewust van werd. Welkom in de nieuwe dimensie.

Terwijl ik daar zo loop en mijmer, realiseer ik mij dat ik afgelopen jaren veel geleerd heb. Er zelfs mijn tweede natuur van heb gemaakt. Paradoxaal genoeg soms zonder dat te beseffen. En vooral ook veel nieuws ontdekt heb. Nieuwe dimensies. Diamanten dimensies, die ik voor geen goud meer zou willen missen.

6 gedachtes over “Diamanten dimensies

  1. heleen zegt:

    Mijn dochter heeft aan haar overleden oma veertjes gevraagd, als teken dat het goed met haar gaat. Ze zei laatst tegen me: “mam, ik heb gezegd tegen oma dat ze ze meer hoefde te brengen, want ik zie ze echt overal om me heen dwarrelen, zelfs in het fietsenhok op school!” ♥

Geef een reactie

