De sluiers van Samhain

Ik kijk naar de televisie en zie reclame voorbijkomen over de Libelle. Een tijdschrift met goede herinneringen voor mij. Mijn moeder was een trouwe abonnee en als zij ze uithad ontving ik ze. Voor het laatst een dikke drie jaar geleden.

Vandaag is Samhain, het Keltische nieuwjaar. Ik vind het wel mooi. Dat in de periode waarin alles in de natuur op zijn retour is, of beter gezegd op weg naar de rustperiode is, dat dan zoiets begint als een nieuw jaar. Het geeft beter dan onze kalender aan dat er sprake is van een cyclus. Afsterven, rust, nieuw leven, bloei, afsterven, rust, nieuw leven, bloei …

Ik luister naar Clannad. Muziek die goed past bij deze tijd van het jaar en bij vandaag. Het eerste liedje heet I will find you. Toepasselijk. Want op Samhain is de scheidslijn, de sluier, tussen de wereld van de levenden en die van de doden het dunst, zeggen ze.

No matter where you go
I will find you
If it takes a long long time
No matter where you go
I will find you
If it takes a thousand years

Vandaag is so wie so de dag van de sluiers. Ik zag ze toen ik, net wakker, buiten liep met Knoet. Vage wolkensluiers hingen voor de heldere sterren. En aan het einde van de dag zag ik er nog meer. Ze hingen over de velden, als witte maar zachte kou. En in de lucht, als herinneringen aan vliegtuigen naar verre oorden. Ze verzachtten de ondergaande zon.

En dan die sluier op zijn dunst dus, tussen ons en onze doden. Samhain is geen avond om verdrietig te zijn. Het is een avond om te vieren dat ze altijd en overal om ons heen zijn. Het is ook de avond om ze te gedenken of als je dat fijn vindt, tegen ze te praten, met ze te eten en te delen. Om te herinneren wat was, als belofte voor wat komen gaat. Ik gebruik vanavond om stil te staan bij wie mijn moeder was en wat ze me heeft geleerd. Het is geen toeval dat de kaars die ik brand de vorm heeft van een uiltje.

7 gedachtes over “De sluiers van Samhain

  1. Pingback: Zomervuur | Diadox

Geef een reactie

