Op jacht in dromenland

Ik schreef al eerder dat ik een voorkeur heb voor tweedehands. Omdat ik het niet nodig vind om altijd de ‘hoofdprijs’ te betalen, maar ook omdat ik denk dat er al genoeg moois in de wereld is. Dingen die een ander misschien niet meer wil, maar waar ik heel blij van word. En dan is het zeker niet zo dat ik geen eisen stel. Want het moet mooi, netjes, elegant, schoon, heel én leuk geprijsd zijn.

Dat brengt me terug naar eind jaren tachtig, in de Jan Massinkhal in Nijmegen. Een grote sporthal, waarin met regelmaat rommelmarkten werden -en nog steeds worden- georganiseerd. Daar werden mijn lief en ik op slag verliefd op Diana. Wees gerust, we werden geen triootje. Toch heeft ze ons jarenlang vergezeld op het dressoir in ons ‘liefdesnestje’.

Diana was een kleurrijk gipsen beeld van de godin van de jacht. Zeker een halve meter lang en hoog. Sluit je ogen en stel je voor: rulle aarde, groene pollen gras en in het midden daarvan een elegante vrouw, met een wulps kort blauw jurkje aan. In haar handen een dodelijk wapen: pijl en boog. Waar ze heel lieflijk naar leek te staren. Tot ze na een jaar of tien door een stevige windvlaag van haar sokkel werd geblazen.

Aan haar moest ik denken toen ik zojuist de avondronde deed. De maan, hoog aan de hemel, leek bijna reflecterend wit, zo fel. Eromheen een dunne laag schapenwolkjes, die het lichteffect nog groter maakten. Om de maan een donkere kring. Volle maan in november. Jachtmaan. Maan van ‘Diana’.

De Jachtmaan is de maan van de transformatie. Het moment is hier om te onderzoeken wat ik wil loslaten en wat ik wil meenemen en transformeren de komende rustperiode. En omdat de sluiers tussen hier en daar nu zo dun zijn, is het vooral ook het moment om te letten op tekens, raad van voorouders en op wat mijn dromen mij te vertellen hebben. Op naar dromenland.

2 gedachtes over “Op jacht in dromenland

  1. Saar zegt:

    Het is een mooie maan geweest en aangezien ze nog even vol blijft, ga ik daar extra van genieten! Even de dingen doen die je moet doen als de sluiers dun zijn en de maan hoog aan de hemel staat!

Geef een reactie

