Meer ruimte in mijn hart

Ik luister naar haar Spotify shuffelist. Gevoelige piano- en vioolklanken. Confronterende teksten. Indringende keuzes. Het duurt even voordat ik in de gaten heb dat het me raakt. Ik huil. Van binnen. Was ik een van de mensen die ertoe heeft bijgedragen dat haar middelbare schooltijd geen fijne tijd was? Heb ik gedaan wat ik kon doen? Ben ik voor haar opgekomen in moeilijke situaties? Ik weet het niet.

De woorden ‘zielig’ en ‘spijt’ komen niet voor in mijn vocabulaire. Zielig niet, omdat dat woord te maken heeft met medelijden. Maar medelijden helpt niet. En het gaat altijd gepaard met angst en sentimentaliteit. Ook voel ik nooit spijt. Omdat spijt in zich draagt dat ik iets anders had willen of moeten doen. Maar ik doe wat ik doe en alles heeft een reden. Het leven is vol lessen. Tot de laatst ademteug.

Wat wel helpt is compassie. Mij betrokken voelen. Pijn willen verlichten. En verantwoordelijkheid voelen. Voor anderen en voor mijzelf. De ander en mijzelf omarmen zoals we zijn. Een vriendin zijn, zowel voor de ander als voor mijzelf. Vaststellen dat we allemaal even imperfect zijn. En in het hier en nu zijn. Dat probeer ik, elke dag weer. Voor mijzelf en voor de ander. En het is wat ik Grote en Kleine Zoon probeer mee te geven. Als boodschap voor later in de vorm van voorbeeldgedrag nu.

Het valt niet mee. Want lief zijn voor mijzelf betekent niet luisteren naar de innerlijke schreeuwen: ‘Je bent een aanstelster!’, ‘Jij hebt niet genoeg je best gedaan!’ of ‘Egoïst!’. Lief zijn voor mijzelf brengt met zich mee dat ik het fluisterstemmetje hoor: ‘Je doet wat je kunt!’, ‘Je doet het goed!’ en ‘Je bent het waard.’

Als ik weet dat hoe meer ik mijzelf liefheb, hoe meer feelgood-hormonen er in mijn lijf komen en hoe meer ruimte er in mijn hart komt voor anderen, waarom is het dan zo ingewikkeld?!

Ik kijk nogmaals naar de foto van 6 vwo. Ik hield niet van haar en ook niet van mij. En nu? Nu is er ruimte voor allebei.

Love yourself – Sirenz

Een gedachte over “Meer ruimte in mijn hart

Geef een reactie

