Op de drempel

Ik sta op de drempel van het nieuwe kalenderjaar: 2015. Dat klinkt bijna als een futuristisch jaartal. Ik zag deze week een film waarin een tijdsprong werd gemaakt van 25 jaar, naar 2014. In beeld waren alle stereotype beelden van de toekomst. Vliegende auto’s, supersonische wapens en heel veel andere wezens dan wij ‘Terranen’.

Op de televisie hoor ik Boudewijn de Groot: ‘Je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij‘. Met gemak laat ik mijn ogen op zo’n moment vollopen met geluk. Want zo voelt het inderdaad. Zojuist in de auto, op weg naar onze oude buren om traditioneel al om zeven uur champagne te drinken op het oude en het nieuwe jaar, zei ik nog tegen manlief: ‘We beginnen wéér aan een nieuw jaar samen, zoals we dat al 27 keer eerder deden.‘ Omdat we nog steeds geloven in jou en mij.

Met de buurtjes proostten we op ‘het zekere van het onzekere van 2015‘. Gewoon, omdat het kan. Want hoe ouder we worden, hoe minder we weten, hoe wijzer we zijn. Hoe meer we overtuigd raken van de constante in verandering en het zekere van het onzekere. Maar ook van dat soms voorzichtige, maar steeds vaker rotsvaste vertrouwen in onszelf.

Ik kijk terug op een jaar met hoogte- en dieptepunten. Met geluk en verdriet. Een lach en een traan. Onverwacht afscheid en evenzo onverwacht welkom. Ik had niets van dit alles willen missen. Omdat het me maakt wie ik ben en ervoor heeft gezorgd dat ik sta waar ik sta. Verwachtingsvol, op de drempel van een nieuw jaar. Dag 2014, ik berg je op in een laatje van mijn gevoel; welkom 2015.

En speciaal voor jou: ik wens je alle goeds, gezondheid en geluk in het nieuwe jaar!

2 gedachtes over “Op de drempel

Geef een reactie

