Loslaten als een giraf

Ik kan me herinneren dat ik vroeger, volgens mij uit drie achtereenvolgende nummers van de Tina, een ellenlange poster op mijn deur had geplakt van het vooraanzicht van een giraf. Urenlang kon ik daarnaar kijken. Naar de lange, lange benen (poten kan ik het echt niet noemen), die gevlekte vacht en die prachtige donkersluike wimpers.

In 2004 volgde ik een assertiviteitstraining en ik moest mijzelf een brief schrijven, die ik vervolgens een half jaar later toegestuurd kreeg. Daarin schreef ik dat ik net zo kleurig en trots wilde zijn als een giraf. Omdat zij zich durft te laten zien en omdat ze met die rustige, relaxte blik in haar ogen, haar omgeving gadeslaat en af en toe haar wimpers neerslaat: Wat er dan te zien is, daar hoeft zij even niets mee.

Dit weekend las ik het boek ‘De giraf en de jakhals in ons’ uit. Een boek over geweldloze communicatie. Wat dat is, wordt door de grondlegger van het gedachtengoed en door de schrijfster van het boek uitgelegd aan de hand van een giraf en een jakhals. De jakhals is er leuker van geworden voor mij, de giraf nog bijzonderder.

De giraf staat symbool voor zachte kracht, ‘kijkt met mildheid naar wat zich aandient, communiceert vanuit haar hart en zoekt naar verbinding en helderheid… Door de jakhals (in ons) te accepteren en ruimte te geven om zich te uiten, kan zijn medogenloosheid veranderen in mededogen.’

De giraf is best mindful. De giraf neemt waar, voelt, uit haar behoefte en verzoekt. Laat los in verbinding. Laat dat nu precies zijn wat mij bezighoudt. Loslaten in verbinding. Voortaan doe ik het, kán ik het. Met de giraf in mijn gedachten.

3 gedachtes over “Loslaten als een giraf

Geef een reactie

