Van buiten word je beter

Op dagen als vandaag prijs ik mij gelukkig dat ik werk waar ik werk. Omdat ik zo’n vijftien kilometer kan fietsen voordat ik aan het werk ga bijvoorbeeld. En vandaag is een prachtige fietsdag. Als ik van huis vertrek, dik ingepakt met muts, sjaal en windwerende jas, zie ik rechts van mij de ondergaande bijna volle maan in een sprookjesachtig pastel decor. Links van mij komt de zon vlammend rood op. Ik kijk afwisselend links en rechts, en houd ook de route voor mij goed in de gaten, want daar fietsen hordes scholieren, liever in de breedte dan in de lengte.

Vandaag werk ik op de flexplek in de vergaderkelder van onze Nijmeegse locatie. Dat klinkt misschien somber en donker, het tegendeel is waar. De vissenkomwerkplek heeft drie glazen wanden, waardoor ik enerzijds zie wie er komen vergaderen en ik anderzijds naar buiten kan turen als mijn ogen moe zijn van het beeldscherm. En wat schetst mijn verbazing? Op het weitje voor de flexplek staan twee schapen mijn kant op te kijken, nieuwsgierig gemaakt door mijn bewegingen om de deur te openen. Ik geniet, maak foto’s van ze en stuur een enthousiaste tweet de wereld in. Want zeg nou zelf, wie heeft er zo’n uitzicht op zijn werkplek? Ik ga vervolgens aan de slag. Mijn beeldschermmomenten wisselen zich af met inzicht in het schapenbestaan: kijken, grazen, liggen, herkauwen, ogen effekes dicht. Kijken, grazen, liggen, herkauwen …

Inmiddels schijnt de zon volop en besluit ik mijn lunchpauze te beginnen met een wandelingetje op het terrein. Ik kom hier al zo’n jaar of zes, en op deze locatie is het er nog nooit eerder van gekomen om het bospad vanaf de parkeerplaats op te lopen. De platgevroren eikenbladeren kraken onder mijn niet-op-een-wandeling-gerekend-suede laarsjes. Als ik bovenop de heuvel aankom, snijdt gevoelstemperatuur -15 in mijn gezicht. Ik sjouw langs het hek van het aanpalende kloosterbos, zie tot ijsgevroren sneeuwvlokken op de grond, net zoals de veren restanten van een wijlen duif. Ik wandel terug, fris en vrolijk. Eet snel mijn salade en ga blij weer aan de slag. Want onze adviseur groen heeft gelijk: van buiten word je beter!

3 gedachtes over “Van buiten word je beter

  1. Deborah Hamar zegt:

    Dat is helemaal waar… Ik verbaas mij er over hoe vaak sommige mensen in mijn omgeving ziek zijn. Snotterig, koorts, niet lekker in hun vel, winterdip enz enz. Echt ziek, dat ben ik al jaren niet meer geweest. Ik weet zeker dat dit komt omdat ik al jaren bijna iedere dag minimaal 2 tot 3 uur per dag buiten te vinden ben. En zelfs als ik niet lekker ben, dan werkt er bijna niets beter dan gewoon een rondje buiten lopen. Heerlijk!!

Geef een reactie

