Kompas van de ziel

‘Het hart is het kompas van de ziel. Volg hem met wijsheid.’ Ik lees dit citaat op deze rustige zondagmiddag. Mijn mannen. hebben een Star Trek-film aangezet, voor mij het startschot om me terug te trekken en ‘te leren loslaten‘. Ik zeg het lachend terwijl ik naar boven loop en tegelijkertijd weet ik zelf hoe waar het is.

Ik blader eerst wat oude mails door. Ik volg een aantal blogs en omdat ik niet continu online wil zijn, komen de nieuwe bijdragen eens per week binnen. Vandaar dat ik vandaag pas het blog over afgelopen volle maan lees, waarin het citaat staat beschreven.

Het is echt zo, dat als een onderwerp eenmaal raak is, ik overal dingen zie, lees, hoor en voel die daarmee te maken hebben. In het hoofdstuk in het psychologieboek dat al weer even lag te verstoffen, tijdens gesprekken, in tweets en in Facebookberichten. Toeval bestaat niet (meer voor mij).

En zo komt het dat ik:

  • op één dag drie mooie gesprekken heb met drie bijzondere vrouwen op mijn werk. Ze gaan over onzekerheid, over angst en over spiegels;
  • lees hoe ik het leven kan leven ‘dat ik eigenlijk zou willen’ en dat angst de basis is voor controle. En dat als ik angst loslaat, vertrouwen de ruimte krijgt;
  • aangetrokken word door iets wat Marilyn Monroe gezegd zou hebben: ‘We zouden allemaal moeten beginnen met leven voordat we te oud zijn. Angst is stom, net als spijt.’ Dat laatste vind ik al heel lang, dat eerste heb ik eigenlijk nog maar net ontdekt;
  • na iets meer dan een jaar een fijn weerzien heb met een vriendin, met wie ik ons gesprek samenvat met een zin die ik diezelfde dag op Facebook las: ‘Loslaten is van jezelf houden’;
  • ook lees dat ‘loslaten toelaten is’. Het omarmen van je negatieve gevoelens en gedachten in plaats van ze weg te duwen. Dan worden ze die bal die uit het water wil springen;
  • ineens begrijp wat er wordt bedoeld met ‘loslaten’. Dat het betekent dat omdat mijn energie niet meer naar toe gaat naar het wegduwen, ze tevoorschijn komen (en eigenlijk best wel meevallen) en er ruimte komt voor leegte. En dat die leegte rust creëert. En stilte om te kunnen luisteren naar de stem van mijn hart;
  • als ik rondjes blijf rijden op dezelfde rotonde me dat misschien wel veiligheid en ruimte kan bieden, maar als ik het doe vanuit angst betekent het dat ik mijn hart niet volg en dat ik mijzelf zo nooit in mijn kracht zal zetten.

En dan volgt dus dat citaat over het hart als kompas van de ziel. Dus hup, op pad, en van die rotonde af, mijn leven in!

3 gedachtes over “Kompas van de ziel

Geef een reactie

