Het bijzondere in het gewone

Vandaag is een gewone bijzondere dag. Zoals elke dag. Want hoe vaak je ook een rondje op een rotonde rijdt, toch is ie steeds weer anders. Er komt net iemand aan rijden, het is een halve minuut later, de wereld is weer een eindje verder om haar as gedraaid.

Toen ik vanmorgen om half zeven Knoet uitliet, hoorde ik de ochtendzang van een merel. Gewoon en tegelijkertijd heel bijzonder. Gewoon voor de mensen die er niet op letten, bijzonder voor hen die dat wel doen. En ik was niet de enige vandaag. Er waren zeker drie tweeps elders in het land die het ook was opgevallen. De tonen van de lente.

Ik hobbel de dag door en moet aan het einde van de middag nog een paar boodschappen doen. Tussen het vlooienspul van de dierenarts en de diepgevroren vis van Appie Hein door treft het me als een bliksemflits. Het besef dat ik een aantal dingen niet meer doe, die ik vroeger op de automatische piloot deed. Maar nu ik het mij bewust ben, kán ik het niet meer. Moet en wil ik het accepteren en loslaten. Omdat het niet meer bij me past. En toch maakt het mij melancholisch, een beetje verdrietig. Ongemerkt veeg ik een paar tranen van mijn wangen. Best een bijzondere ontdekking op zo’n gewone woensdag.

Ik loop in het donker. Het is aanmerkelijk kouder dan vanmiddag. De lucht is helder en het lijkt alsof er wat mistflarden opkomen. Het weer verandert. Bijzonder en toch ook heel gewoon. De straat ligt er verlaten bij. Ik kijk omhoog en zie eindeloos veel sterren. De hemel lijkt hetzelfde als gisteren, maar is het niet. Alles verandert, steeds weer opnieuw. En blijft tegelijkertijd in essentie altijd hetzelfde. Da’s misschien nog wel het meest bijzondere in al dat gewone.

4 gedachtes over “Het bijzondere in het gewone

  1. Saar zegt:

    Wat grappig, want ik heb deze morgen ook getweet dat ik de vogels had horen fluiten toen ik mijn hond buiten liet. De lente laat stilaan haar eerste tekenen zien 🙂 Ja, het bijzondere in het gewone. Mooi geschreven!

Geef een reactie

