Geschenk van mijn maan

Afgelopen nacht was het Nieuwe Maan. Een bijzondere maan. Niet alleen omdat dit de maan is waarin ik mijn verjaardag vier, maar ook, vooral, omdat een aantal dingen voor mij samenkomt. Het begin van een nieuw levensjaar dus, dat voelt als een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Niet eerder was ik mij zo bewust van hoe alles met alles verbonden is.

Als ik vandaag vanuit mijn werk naar huis rijd, treft mij wat ik zie als ik voor het stoplicht sta te wachten. Aan de andere kant van het kruispunt staat een meisje, een jonge vrouw, te wachten naast haar fiets. Als mijn licht op groen springt en ik langs haar rij, zie ik haar jonge gezicht, dat er ‘los en vrij’ uitziet. Het zijn misschien gekke woorden om een meisjesgezicht te omschrijven, maar zo voelt het op dat moment. Los en vrij. Een gezicht zonder zorgen, een gezicht met een toekomst.

Ik heb ook zo’n gezicht gehad. Toen de wereld nog aan mijn voeten lag en ik dacht dat mijn toekomst een onbeschreven blad was. In de jaren die volgden heb ik het blad beschreven. Met een carrière, een huwelijk, een huis, een gezin. Met verantwoordelijkheden, groot en klein verdriet, hypotheeklasten, moederlijke vermoeidheid en gelukkig ook met lachrimpels. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet terug naar de tijd dat ik achttien was. Te veel onzekerheden, te weinig wijsheid en levenservaring. Ik ben gelukkig met mijn hier en nu.

Waar ik wel naar verlang als ik in mijn rechterooghoek het meisje langs zie flitsen en direct daarna in het autospiegeltje kijk, is dat losse en vrije gezicht. De verantwoordelijkheden, het grote en kleine verdriet, de hypotheeklasten, moederlijke vermoeidheid en lachrimpels gaan niet weg; ze hoeven ook niet weg. En ineens realiseer ik mij hoe zeer ik zelf de sleutel in handen heb tot dat losse en vrije!

Mijn toekomst was geen onbeschreven blad; ergens lag al vast wat ik te leren, ont-wikkelen en brengen heb. Mijn carrière, mijn huwelijk, mijn huis, mijn kinderen en alle andere mensen en situaties in mijn leven hebben me hier gebracht waar ik nu ben. Dat ik dit meisje zie op de dag van deze bijzondere Nieuwe Maan, doet me inzien dat zien, toe- én loslaten van wat ik meemaak me dat losse en vrije gezicht geeft. Mooi geschenk van mijn maan toch?

Een gedachte over “Geschenk van mijn maan

Geef een reactie

