Made in China geluk

In mijn puberjaren vond ik het geweldig om naar Maastricht te fietsen en te neuzen in een Chinees winkeltje in een achterafstraatje achter de V&D. Het rook er zo lekker naar wierook en sandelhout, ik kon er van die zwarte slofjes kopen, en Boeddhabeeldjes. En bovenal hadden ze er van die kleine houten gelukspoppetjes aan van die fleurigkleurige en geknoopte nylondraadjes.

Tegenwoordig zijn er ‘Chinese winkeltjes’ in overvloed. Maar dan anders. Xenos, Big Bazar en Action veroveren ons land alsof de winkels hier voorheen slechts Oost-Europees waren bevoorraad. Xenos doet me bij vlagen nog wel eens denken aan dat Chinese winkeltje in Maastricht, maar verder kom ik er liever niet. Te vol, te druk, te twijfelachtig wat betreft kwaliteit en herkomst.

Eerlijk is eerlijk, soms ga ik er wel heen. Als ik op zoek ben naar iets specifieks. In dit geval ‘mooie wegwerpglazen’ (ik weet het, een naald in een hooiberg). Die vond ik overigens in winkel nummer vier, gewoon bij Appie, maar dat terzijde. En toen ik de Xenos in stapte, zag ik hém. Ik was op slag verliefd. En hij? Verkócht!

Mijn prins.

Op een steen.

Manlief wees me ’s morgens op een artikel in Volkskrant Magazine. Over een Japanse opruimkunst. Wel een dingetje voor mij, met mijn tegenstrijdige wens voor een opgeruimd huis enerzijds en de dagelijkse realiteit anderzijds. Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar hij liet me er meteen weer aan denken, vanmorgen, toen hij mijn kikkerprins op de steen in de tuin zag zitten. De strekking van de Japanse opruimkunst is mijzelf steeds af te vragen: Word ik er gelukkig van?

Het antwoord in het geval van mijn kikkerprins is volmondig. Ja! Er zijn veel spullen in huis, die er uit gemakzucht nog staan of die ooit in de toekomst weer eens nuttig zouden kunnen worden … Waarvan ik wellicht gelukkiger zou worden als ik ze zou weggooien of -geven (maar nu nog even niet). Maar deze polyhuppeldepup-Made-in-China kikkerprins heb ik al tijden zien staan in een tuin in mijn buurt. En steeds als ik hem zag dacht ik: ‘Als ik die ooit zie in een winkel, dan koop ik hem!’

Geluk is -soms- te koop. En zit het in een klein hoekje. Voor 1,99 euro bij Xenos :-)!

2 gedachtes over “Made in China geluk

    • AFG zegt:

      Dat is waar :-)! Grappig, in eerste instantie dacht ik dat je schreef: Je hoeft het niet te kopen om gelukkig te worden. Maar dat stond er niet. Deed me er wel aan denken dat als ie mij niet meer gelukkig meer maakt, ik hem naar de kringloopwinkel van manlief breng. Kan ie iemand anders gelukkig kussen :-)!

Geef een reactie

