Rijk op reis

Rustig en zorgvuldig

Omdat je de dingen goed doet, kun je vrolijk zijn
Omdat je het rustig doet, kun je genieten

Slimme reizigers genieten en passen goed op hun bagage
Hoe mooi het uitzicht ook is, ze blijven kalm

Eigenlijk ben je altijd op een bijzondere reis
Samen met alle mensen en spullen om je heen

Als je begrijpt hoe bijzonder je levensreis is
Dan ga je er natuurlijk zorgvuldig mee om

Als je er rustig en vrolijk van geniet, ben je oneindig rijk

Roeland Schweitzer

Afgelopen dagen had ik een weekje vakantie gepland. Daarom was ik niet toegekomen aan het lezen van mijn privémail. Dat doe ik vandaag, ontspannen in de zon in mijn achtertuin. Kom ik -niet toevallig- bovenstaande tekst tegen in een digitale nieuwsbrief.

Niet toevallig. Omdat ik afgelopen vrije dagen heb besteed aan ‘rustig en zorgvuldig’. Even gas terug. Ik deed dat letterlijk door niet al te veel te -moeten- doen. En figuurlijk door heel veel buiten te zijn, te wandelen en op te ruimen.

Aanleiding voor het opruimen was het boek van Marie Kondo, een jonge Japanse opruimgoeroe. Zij heeft zich een paar weken geleden, na het lezen van een artikel over haar, in mijn hoofd genesteld. Toen mij onverwacht een paar boekenbonnen toevielen, kon ik niet anders dan haar boek Opgeruimd! kopen.

Marie heeft mijn kasten en wereldbeeld de afgelopen dagen meehelpen ordenen. Want alle onderwerpen die mij zeer aanspreken maar ogenschijnlijk geen relatie met elkaar hebben, weet zij voor-mij-heel-logisch aan elkaar te plakken: opruimen, psychologie, meditatie, spiritualiteit, relatie met natuur, minder-is-meer.

En nu is mijn hoofd leeg, mijn kasten zijn nog leger en de kringloopwinkel is een boel artikelen rijker. En als bonus kreeg ik de tekst van Roeland Schweitzer en een lekker bruin vel, als op reis.

5 gedachtes over “Rijk op reis

  1. Saar zegt:

    Mooi, zo’n cadeautjes!

    Over Marie Kondo heb ik ook al regelmatig wat gelezen. Het sprak me niet zo aan, maar als ik jouw tekst erover lees, dan heb ik zin om haar boek te lezen en er ook aan te beginnen.

Geef een reactie

