Zomervuur

Vandaag is de dag waarop de oude Kelten Beltane zouden vieren. En aanhangers van de Oude Religie dat nog steeds doen. Beltane is een feest ter gelegenheid van Belenos, de god van leven en dood. Volgens Wikipedia staat Beltane in het teken van bloei en bevruchting. Ook staat het voor het begin van de zomer en is het de tegenhanger van Samhain, wanneer de winter wordt ingeluid en dat voor dood en duisternis staat. Beltane staat dus voor licht en leven.

Die tegenstelling, tussen dood en duisternis enerzijds en licht en leven anderzijds, voel ik vandaag. Ik sta vroeg op, omdat een van onze auto’s voor werktijd naar de garage moet worden gebracht. Halverwege mijn tochtje zie ik een vrouwtjesmerel uit de berm omhoog vliegen. Te laag en te langzaam. Het ongeluk is onvermijdelijk. Zij botst tegen de grille van mijn auto en ik zie haar in mijn achteruitkijkspiegel op het koude asfalt liggen. Ik sla op mijn stuur. Het verlies van dit leven, hoe onbeduidend voor velen, doet mij pijn. In gedachten vlieg ik met haar mee naar de andere wereld.

Midden op de dag fiets ik in licht en leven. Ik overweeg een moment om van mijn fiets te stappen en een foto te maken van het heldere zonlicht op de stralendgele lijnzaadbloemen. In plaats daarvan sluit ik voor een moment mijn ogen en brand ik dit zomervuur op mijn netvlies.

Nu zit ik op mijn balkon en geniet ik van de laatste zonnestralen van deze dag. Ik zie de knoppen van de blauwe regen uit hun voegen barsten. En ik overdenk de afgelopen maanden. Hoe daarin de paradox van donker en licht voor mij zichtbaar is geworden. En hoe hij daarmee tegelijkertijd lijkt op te gaan in het niets. Met de kwetsbaarheid van een regenboog, gemaakt van zon en regen, lijkt het donker van mijn leven zich op te lossen, bijna alleen door er mijn licht op te laten schijnen.

Als ik vanavond een zomervuur ter gelegenheid van Beltane in mijn tuin zou ontsteken, zouden mijn voeten dansen in de vlammen!

3 gedachtes over “Zomervuur

Geef een reactie

