Waardevolle gaten, deuken en draken

Bijzonder hoe het toch steeds weer werkt met inspiratie. Er dwarrelt iets door mijn lijf, dat eruit moet. Er gewoon voor gaan zitten levert soms, maar niet altijd, het gewenste effect. Dan helpt ‘change of perspective’.

Dus lig ik op mijn rug, op de grote grijze cementtegels in mijn tuin, die samen een terras vormen. Je zou denken dat ze hard en koud zijn; het tegendeel is waar. Ik open en sluit mijn ogen afwisselend. Ook een soort van perspectiefwisseling.

Als ze open zijn, zie ik een hemel zo blauw als Kleine Zoons ogen toen ie nog een baby was. En hoog in de lucht tel ik zwaluwen. Een, twee, drie, … Acht. Ze vliegen snerpend en zwierend langs elkaar heen. De blauwe regen, die eigenlijk meer purper en violet is, showt haar trossen trots langszij mijn balkon. En de vergeet-mij-nietjes kriebelen in mijn linkeroor.

Als ze dicht zijn, voel ik zachtroze warmte op mijn oogleden. Geeft Knoet me een snelle natte lik over mijn rechterwang. En hoor ik de merels en de spreeuwen in de achtergrond. En leeft mijn lijf haar leven. Vol warmte, zachtheid en liefde. Omdat ze vandaag weer een kwartje heeft voelen vallen. Door de woorden van een liedje.

Mijn hoofd had vandaag namelijk weer eens moeite met het moeten, met mijn lijf, mijn gevoelens en mijn gedachten. En streng als ik dan ben, straf ik mijzelf. Met ‘Stel je niet aan, doe niet zo soft, hup met de geit’. Terwijl vanmiddag, toen het liedje mijn lijf binnen denderde, ik mijn lesje weer leerde.

Over hoe ik door kan gaan, met alle gaten, deuken en draken in mijn leven. Gewoon, omdat ze erbij horen. Omdat ze me maken wie ik ben. En omdat dat is waarin ik verbonden ben met jou, en met hem, en met haar. We hebben ze allemaal, die gaten in ons leven en in ons hart. En we mogen lief voor ze zijn, ze koesteren. Omdat ze ons maken wie we zijn. Ze geven ons kwetsbaarheid en kracht. En maken ons allemaal even uniek, bijzonder en waardevol.

6 gedachtes over “Waardevolle gaten, deuken en draken

Geef een reactie

