Licht in mijn hoofd

Ik ben redelijk gevoelig voor licht; overdreven gevoelig volgens manlief. Het betekent in ieder geval dat ik wil slapen in een donkere kamer. Ik word gek van een kier van een millimeter tussen mijn donkerblauwe gordijnen. En ik lig eindeloos te staren naar een lichtbundel op de dorpel van de slaapkamerdeur. Of de cijfers van een wekker, vooral van die rode, digitale.

Gisteravond is de lucht, samen met de paar aanwezige wolken echter zo’n prachtig aangezicht, dat we besluiten met de gordijnen helemaal open te gaan slapen. Dat lukt me dan weer wel. Omdat het niet zo’n geconcentreerde witte of anderskleurige lichtinval is, maar een zachte, in slaap vallende hemel.

Middenin de nacht word ik wakker. Ik voel de straatlantaarn die precies boven de haag van onze achterburen uitpiept. De hemel wordt alweer wakker, ik geniet van de stille, koele aanblik. Toch de gordijnen maar even dichtgedaan, om nog een uur of twee verder te kunnen slapen.

Om zes uur stap ik de voordeur uit. En zie een roomwitte maan, groot tegen de zuidwestelijke hemel. Ik had haar gisteren, ondanks volle maan, visueel gemist. Lag eerder in bed dan zij op was, en stond later op dan zij weer ging slapen. Het is elke keer weer een magisch moment, om die grote bol te zien en te stil te staan bij hoe wonderlijk het toch eigenlijk is dat zo’n enorm ding om ons heen cirkelt.

Aan de rand van de dorp is goed te zien dat het heel koud is geweest vannacht. In de verte zie ik niet alleen de donkerbeboste stuwwal van de Rijn, maar ook mistflarden over de koeien en de velden. En dichterbij, aan mijn voeten, zie ik een bodembedekkende plant die meters ver naar opzij en achteren reikt. Ze heeft zachte, ronde, groene blaadjes. Daarbovenop, elk blaadje zijn eigen, een dikke dauwdruppel. En de nog laag invallende zonnestralen maken er een onvergetelijk sprookjeachtige start van de dag van. De zon en de maan maken mij licht in mijn hoofd.

Geef een reactie

