Bomen, beauty en Bløf

Als we Zeeland binnenrijden zet ik Bløf aan. Wat anders? Ik hou van het taalspelen dat ze doen, van de melancholische klanken. En vooral van de gevoelige stem van zanger Paskal. Los van onze reis, is de aanleiding van de muziek een woordgrapje dat manlief en ik hebben sinds ik jaren geleden een boek van de Dalai Lama las: Je gelijk is geen geluk.

We rijden naar Nieuw-Haamstede, een lief klein plaatsje aan de kust op Schouwen-Duiveland. De lucht is grijs, maar gelukkig niet echt koud. We kijken een beetje jaloers naar de optrekjes, die half verscholen achter bomen en hekwerken hun schoonheid prijsgeven. Hier lijkt alles te zijn wat ik me kan wensen: zee, bos, rust, ruimte. Of zou het mijn natuur zijn die zich herinnert dat ik in deze provincie geboren ben?

Als we het duinpad oplopen, ben ik verrukt van de grijs-groene doornige struiken die overduidelijk weer en wind hebben weerstaan. De een is iets krommer dan de ander omdat ze door de wind allemaal één kant zijn opgegroeid, maar dat deert niet. Integendeel. Het doet me denken aan Love your tree, een kort maar raak filmpje op YouTube waarin duidelijk wordt hoe jij en ik ook naar ons lijf kunnen kijken en hoe we de innerlijke schoonheid ervan kunnen ervaren.

Ik loop op het strand, met manlief aan de ene hand en Knoet en mijn schoenen aan de andere. Heerlijk, met mijn blote voeten door het water en het zand. De schelpen prikken af en toe gemeen. De mooiste en de grootste stop ik in de zak van mijn fleecevest. Die krijgen later een ereplekje op het betonnen tafeltje in mijn achtertuin. Maar eerst wandel ik, praat ik, geniet ik. En rust ik languit in het zand. In het land van zon, zee en strand en sinds vandaag ook van bomen, inner beauty en Bløf.

NB Voorlopig is dit het laatste bericht op Diadox. Vanaf morgen start ik met een schrijfretraite van Monica Boschman. 40 dagen schrijfopdrachten aan de hand van het boek Liefde kent 40 regels van Eli Shafak.

5 gedachtes over “Bomen, beauty en Bløf

Geef een reactie

