Wake up miauw

Ik word in alle vroegte wakker van Grote Poes. Eerst droom ik dat ze miauwt en als ik even later gerommel bij de balkondeur hoor, weet ik dat deze dame bij het krieken van de dag écht naar buiten wil.

Geen idee hoe laat het is, maar als ik even later beneden de krant hoor vallen, weet ik dat het de moeite niet meer is om weer in slaap te vallen. Niet dat dat me zou lukken hoor, want gisteren begint alweer te malen.

Het was zo’n dag, dat ik me liet overspoelen door de golven van het leven. Dat vind ik een mooie metafoor. Golven, als in een oceaan. Ze komen en ze gaan, ze komen en ze gaan. Sinds ik in de zomervakantie een boek hierover las, begrijp ik het leven veel beter. Gevoelens, gedachten, situaties, gebeurtenissen, leuk en makkelijk, verdrietig en moeilijk, komen en gaan. Het stelt me in staat weer wat meer de toeschouwer, de beschouwer te worden. Ze te laten komen en ook weer los te laten.

Misschien klinkt het allemaal als abracadabra voor je. ‘Je moet er bij zijn geweest’ zei mijn vader vroeger altijd als ik dacht iets grappigs te vertellen wat dan bij het navertellen eigenlijk helemaal niet zo grappig meer bleek. Maar goed, die abracadabra maakt mijn wereld dus weer heel wat bevattelijker.

Het lijkt vanmorgen alsof Grote Poes mij niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk wakker miauwt. Want als ik nog wat lig te soezen en te draaien in mijn bed (ik kan dat tegelijkertijd), realiseer ik mij ineens, dat ik gisteren niet heb gekeken naar de golven in mijn leven, maar me er weer eens door heb laten overspoelen. Ik voelde me gisteren weer even niet mijzelf, maar als een voor me uit rennende schaduw.

Ik keer terug naar mijzelf. Ga recht liggen en haal diep adem. De golven van gisteren zijn gekomen, en ze zijn ook weer gegaan. Okee, ik kijk er iets later naar dan ik zou willen, maar ik zie ze. En door naar ze te blijven kijken, weet ik dat ze verdwijnen om niet meer terug te komen. Nooit meer. Niet op deze manier. Want dat is wat golven ook doen. Dan gaat de wekker. Wake up!

Geef een reactie

