Oogsten en weer zaaien

De zon schijnt stralend naar binnen. Toch is haar licht anders. Anders dan in de lente, of de zomer. Geler. Bruiner. Ik kijk naar rode kaars die ik heb aangestoken en ruik een vleugje bosvruchten. Of beeld ik me dat laatste alleen maar in?

Ik lees de tekst die ik vorig jaar rond deze tijd schreef en sta stil bij wat er sindsdien is gebeurd. Wat ik wil loslaten en wat ik wil meenemen in wat nog komen gaat. Daar is nu een goed moment voor.

Wat voor mij begon als een gezonde nieuwsgierigheid is inmiddels oprecht vertrouwen en geloof dat wat er op mijn, maar ook op jouw, pad komt geen toeval is. Er ligt niets vast in het leven en toch is het tegelijkertijd ook zo dat we leven langs de wetten van de natuur. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het grote geheel van de zon en de maan, de sterren en de planeten, op elkaar en op ons inwerkt.

Met plezier kijk ik dan ook, met mijn rationeel-kritische aard, vaak achteraf even naar mijn horoscoop. Gewoon om effe te checken hoe mijn dag was πŸ˜‰. Expres niet vooraf, want ik wil er niet naar leven. Dat doe ik wel in het grotere geheel. Zoals dat loslaten en meenemen van het wat het afgelopen jaar mij bracht.

Volgende week is het volle maan. Oogstmaan. De maan dus om stil te staan wat ik te oogsten heb en wat ik mee wil nemen. Welke intenties ik heb, die ik met enthousiasme en energie wil zaaien en laten groeien. Toch is deze maan nΓ³g bijzonderder dan alleen om die reden. Het is namelijk ook een supermaan en er is sprake van een maaneclips, een maansverduistering. Heftige ‘planetaire’ gebeurtenissen dus, die hun invloed zullen hebben op mijn en jouw leven. Of je daar nu in gelooft, of niet.

6 gedachtes over “Oogsten en weer zaaien

Geef een reactie

