Innerlijke oogst

Na mijn werkdag wandel ik met Knoet. Met elke voetstap vooruit zet ik een stap terug in de tijd. De zon schijnt, ik hoor vogeltjes fluiten en eikeltjes vallen. Niets en niemand om mij heen. Ik laat het monotone gedreun van de snelweg achter me en ik loop de stilte in.

Een paar jaar geleden had ik dit echt niet gedaan. Mijn hond, hoe klein ook, geeft me echter het gevoel niet alleen door het bos te lopen. Schijnzekerheid, want bij de eerste de beste grote steen als richtingaanwijzer staat ze grommend aan het einde van haar lijn. Ik haal haar pratend en lachend over om verder te lopen.

De hemel is blauw, de zon schijnt en toch voelt het een beetje unheimisch. Ik krijg er niet goed mijn vinger achter. Is het de stilte? Is het het vrijdagmiddaggevoel? Of toch iets anders?

Even later lees ik een tekstje, over het oude Wolfheze. Een middeleeuws dorp, ontstaan in de achtste eeuw, verlaten en overwoekerd in de zes- of zeventiende eeuw. Toen boerderijen, een kerk en een schaapskooi. Nu grasvelden tussen grote eikenbomen, oneindig veel bramenstruiken en een ecoduct over de A50.

Ik waan me in lange ruisende rokken, mijn blonde haren verward, een grote mand op mijn heup. De bramen die ik heb verzameld fantaseer ik al tot een heerlijke zoete jam. Mijn handen zijn geschaafd en zwart, maar dat deert niet. De vruchten in de mand zijn mijn zoete oogst. Dan knipper ik met mijn ogen en sta ik weer in 2015. Ik laat de bramen toch maar hangen. De donkerste zijn al verdwenen, en de rest gun ik de vogels.

Ik keer om en loop peinzend over mijn werkelijke, innerlijke, oogst dit najaar terug naar de auto. Daar aangekomen lees ik op een informatiepaneel over prehistorische grafheuvels: dat verklaart wat ik op de heenweg voelde! Ik liep over de begraafplaats van vooraanstaande mensen uit een ver verleden.

Verkwikt stap ik in de auto. De werkwolken zijn uit mijn hoofd verdwenen, in plaats daarvan is nu een leegte. En het weekend mag m vullen!

Een gedachte over “Innerlijke oogst

Geef een reactie

