Het zelfvertrouwen en de draken van een diamantje

Vandaag lees ik -weer- een indrukwekkende blog van een dame die ik al een tijd volg. Ze is als een diamantje. Soms straalt ze de wereld in duizend schitteringen tegemoet, en evenzovaak laat ze haar donkere kanten zien. Ze is zó bloedeerlijk en zó zichzelf, dat ik er alleen maar respect voor heb. Soms ‘like’ ik haar blog, als signaal dat ik haar zie en ‘beluister’.

Ook deze week was ze weer grenzenloos open over zichzelf, en ze beschreef heel beeldend hoe groot haar paniek was, en daarna het gevoel dat ze dat zo haatte. Als er één ding is wat ik inmiddels heb geleerd over leren omgaan met alle dingen van jezelf of in het leven waar je zo’n hekel aan hebt, dan is het wel om ze aan te gaan. Je angsten, je monsters en je draken zo groot als mogelijk op te blazen en ze tegemoet te treden. Net zoals Harry Potter. En om ze te delen, met de mensen om je heen. En dat is precies wat ze doet. En dan lijkt het wel of iedereen, behalve zijzelf, ziet hoe goed ze bezig is.

Deze blog schrijf ik om haar, de chronisch zieke, natuurliefhebbende, eeuwige optimist -zoals zij zichzelf omschrijft- een hart onder de riem te steken. En omdat ik weet dat ze mijn blog ook graag leest, doe ik er nog een luchtig toetje bij.

Ik wil namelijk ook al een tijdje schrijven over een ander blog dat ik in de zomer las, dat ik zo geweldig, herkenbaar en leerzaam vind sinds ik Knoet heb, dat ik de belangrijkste leerpunten daaruit ook aan jullie wil meegeven (ga hier naar de hele blog). En diamantje doet ze al zo goed (maar heeft dat zelf misschien niet eens in de gaten):

De vijf dingen over zelfvertrouwen die we kunnen leren van honden:

    1. Maak je niet druk om je uiterlijk. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet, je blijft altijd jezelf.
    2. Leef in het hier en nu. En pak je kansen, steeds opnieuw.
    3. Veroordeel jezelf niet. Laat het oordeel dat je iets moeilijk of spannend vindt er maar vanaf. Je vindt het spannend, punt.
    4. Laat jezelf horen.
    5. Trek je eigen plan.

            Thnx beide blogdames, voor wat jullie mij allemaal leren!

            Een gedachte over “Het zelfvertrouwen en de draken van een diamantje

            Geef een reactie

