Herfstrijkdom

Zaterdagochtend maak ik een wandeling en vind een herfstcadeautje. Een buurtgenoot heeft z’n hortensia’s gesnoeid en de bolronde bloemen achter zijn tuinhek, naast het hondenpaadje, op een hoop gegooid. Ze zijn vers, dat weet ik zeker, want ik loop daar bijna elke ochtend. Ik heb het ervoor over mijn suède laarsjes nat te laten worden van de regendruppels in het gras. Ik hoef maar een paar takken te pakken om mijn gebroken witte vazen al in gedachten gevuld met herfstplezier in mijn woonkamer te zien staan. Een half uur later is dat een feit.

De natuur is op haar retour. De bloemen die zij voortbracht in de lente en zomer zijn de vruchten van de herfst. Toch begrijp ik het niet helemaal, dat die prachtige bloemen nu al gesnoeid worden. Want wat kan ik ervan genieten om ze te zien vergaan in de maanden die komen gaan. Hun silhouet vult de wintertuin, terwijl hun bloemen in het mooiste geval vervallen tot filigrain. Een vroeg lentesnoei zorgt toch ook voor een overdadige bloei?!

Het mooie aan deze dagen rond het ingaan van de wintertijd is dat ik op mijn dagelijkse fietstocht weer even de zon zie op- én ondergaan. Toch steeds weer een adembenemend schouwspel, als ik erbij stil sta dat die oranje platte schijf aan de horizon onze bron van leven is. Ik fiets dan ook zingend richting huis, als ik boven mij honderden spreeuwen op de electriciteitskabels hoor met hun zo eigen gekwetter.

Dan valt mij een soortgelijk cadeau als zaterdag toe. Want als ik weer voor mij kijk, zie ik rechts in de berm oranje klokjes liggen. Ik knijp in mijn handremmen en stap blij van mijn fiets. Op precies dezelfde plek als vorig jaar heeft iemand takken van de lampionplant achtergelaten. Het is me afgelopen jaar niet gelukt om uit de besjes nieuwe planten te laten groeien, en blijkbaar wordt mij een tweede kans gegund. Een wandelaar glimlacht als ze mij even later met de groen met oranje takken op de fiets ziet stappen.

Ik voel me als een koningin te rijk met deze herfstcadeautjes. Ik leg ze tussen mijn herfstrode kaarsen, de rozenbottels, gedroogde annabellen en aardewerken pompoenen en eer zo de rijkdom van Moeder Natuur. Zo kom ik dit regen- en windseizoen wel door!

Een gedachte over “Herfstrijkdom

  1. Cees Janssens zegt:

    Dag Anita
    Heerlijk om zo te kunnen genieten van deze kleine en mooie rijkdom van moeder natuur
    Als ik je verhaaltje lees doet het me denken aan ons tuintje waar we 25 jaar met de kinderen gewoond hebben.
    ook daar stonden lampionplanten,judaspenningen en o.a hortensia’s.
    Daar denk ik na het lezen van je verhaaltje met enige weemoed aan terug, op die momenten mis ik ons tuintje wel hoor
    Geniet van je prachtige herfstschat
    Groet
    Cees

Geef een reactie

