Zingend en dansend Samhain in

Binnen mum van tijd loop ik mee in deze curieuze optocht. Ik zie bruiden en doodshoofden, mummies en skeletten. Ondertussen klinkt er ritmisch getrommel. Overal waar ik kijk zie ik afgehakte ledematen, littekens, slingers en lachende gezichten. Het is ontzettend druk, vrolijk en gezellig. Totdat mijn held een foutje maakt, een gebouw laat instorten en mensen op het grote plein de stuipen op het lijf jaagt met een bijna neerstortende helicopter.

Het was weer een feestje, de nieuwe James Bond, waar ik gisteravond met mijn mannen heen ging als afsluiter van de Herfstvakantie. Toepasselijk dat de film begint met het feest ter gelegenheid van Día de los Muertos, de dag waarop Mexicanen het leven van hun doden vieren. Een variant van het hier bekende Allerheiligen en Allerzielen. Eigenlijk is het so wie so wel een heel feestelijk weekend, want het is ook nog eens Halloween en Samhain.

Zou dat alles bij elkaar zorgen voor de onrust in mijn lijf? Ik besluit die onrust te gieten in activiteiten. Ik laat me vroeg in de ochtend voor de Waalbrug afzetten en wandel naar mijn fiets, die ik na het bioscoopbezoek achter de deuren van de bewaakte maar gesloten fietsenstalling zag staan. Neem daarbij een route die past bij de dag. Ik loop door het Hunnerpark, waar de kastanjebomen hun bladeren als een weelderig tapijt hebben losgelaten.

En later op de dag, die ik virtueel zingend en dansend doorbreng, wandel ik door het parkje in mijn dorp. Ik verbaas me over de hertenbok die parmantig op mij en Knoet afstapt. Hij stelt me in de gelegenheid hem tot in detail te bekijken. Als een poes die zich wast, kriebelt hij zichzelf met zijn enorme gewei op zijn rug en langs zijn poten. Zijn taupekleurige vacht is al zo dik en zacht dat ik mijzelf daarin wel zie neervleien als in hoog sappig gras. Totdat ik begrijp wat hij werkelijk aan het doen is: hij ziet een potentieel gevaar in Knoet en beschermt zijn kudde door naar hen te burlen en op ons af te lopen. Hij buigt zijn zware kop naar beneden, schraapt met zijn voorpoten over de grond en wij … lopen rustig door.

De energie die door mijn lijf stroomt zet ik zodirect in voor een paar heerlijke herfstrecepten. Lasagne, kletskoppen van kastanje, pompoensoep en een cheesecake. En vanavond wil ik de vuurkorf aan, om te verbranden en zo los te laten wat ik niet meer nodig heb. Laat de geesten maar komen, er is vanavond eten en licht voor een feestje hier!

Een gedachte over “Zingend en dansend Samhain in

Geef een reactie

