Magisch zondagmorgenwandelen

Het is nog donker als ik met Knoet ga wandelen. Niet zo vreemd, op deze op een na langste nacht van het jaar. Toch ben ik aan de late kant. Buurman Doggen komt al weer terug van hun wandeling en Buuf Overkant zie ik alweer weghollen richting Marikenloop. Ongelooflijk dat ik dat ook twee jaar heb gedaan: vóór alle andere activiteiten van de dag de hardloopschoenen áán en gáán.

Ik loop een beetje wazig. Er staat een flinke maar lauwe wind, die tranen in mijn ogen blaast. Voor mijn doen lag ik gisteren laat in bed, dat draagt ook niet bij aan een fris en fruitig gevoel. Al met al is het niet eenvoudig om zien of het nu wel of niet bewolkt is.

Als ik als omhoog kijk, zie ik Venus. Maar Mars en Jupiter, die ook zichtbaar zouden moeten zien, blijven verscholen achter wolken. Bij mijn favoriete hondenpaadje, helemaal aan de rand van het dorp, valt me iets op aan de lucht. Daar waar de zon straks opkomt, zie ik witgele vegen aan de hemel. Ze intrigeren me. En omdat ik precies de andere kant op wandel, draai ik me steeds weer om op het hondenpaadje.

Alhoewel ik het nog nooit in het echt heb gezien, doen ze me denken aan het Noorderlicht. Daarmee ben ik nu al overtuigd van het magische effect dat dat licht op mensen heeft. Op mijn Bucketlist ermee. Ik besluit dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ze hier en nu precies zijn. Zonnestralen, oostenlicht, wolkenvegen … Ze ogen al met al als een zonnenkrans die deze zondagmorgen wakker kust.

Ik loop verder langs het hondenpaadje. Het is een donker stuk, waar ik enkel mijn eigen voetstappen en adem hoor. En ruisende rietkragen aan de overkant, en klapwiekende eenden hoog in de lucht. En als ik het dorp weer inloop valt me op hoe de zwarte silhouetten van de kale bomen langs de weg harmoniëren met de met lichtjes versierde bomen in de tuinen. Ergens onderweg zijn mijn ogen en mijn geest helder geworden en begin ik vol gewone en tegelijkertijd magische ervaringen mijn dag.

Een gedachte over “Magisch zondagmorgenwandelen

Geef een reactie

