Schaterend schaatsen

Als alle doordeweekse dagen sta ik rond zes uur op en neem een ‘wekdouche’. De laatste dagen zeker, omdat ik de naar-het-schijnt-gezonde gewoonte eigen maak om mijzelf na het warme douchen koud af te spoelen. En iedereen die mij een beetje kent, weet hoe bijzonder dat is, want als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel bananen en koud water.

Maar goed, met fris en fruitig de winterjas aan en Knoet aan de riem, stap ik naar buiten. Ik ben dol op mist en word vandaag op mijn wenken bediend. Ik verheug me op een wandeling in de donkere stilte, die deze wattendeken met zich meebrengt. Ik zet een paar stappen op de ruwe stenen van het garagepad en wil over de eerste stoeptegels naar de straat lopen om over te steken. Voordat het zover komt, zie ik mijzelf in een soort vertraagde film met mijn sportschoenen glijden over de spiegelgladde stoeptegels en in een curieuze capriool onderuit vallen, vol op mijn rechterheup en handen.

Terwijl ik daar lig herhaalt de film zich als een dolle wel tien keer in mijn hoofd. Ik ben gevallen. Sh.t. En au. Au. Aauuw. Het is zó glad, dat ik mij afvraag hoe ik weer op mijn schoenzolen zou kunnen komen. Knoet heb ik in mijn val losgelaten en zij staat vrolijk kwispelend, maar ook wat onwennig naar me te kijken: ‘Leuk hoor, vrouwtje op de grond, maar ik moet best nodig plassen.’

Ik kijk om me heen. Nog geen buren wakker, dus niemand die gniffelend voor het keukenraam staat te kijken. Of geschokt. En ook niemand om me overeind te helpen. Het lukt me, natuurlijk, om zelf overeind te komen en op pad te gaan. En nu ik het weet, merk ik dat ik best wel grappig vind om schaatsend te wandelen.

Ik begin het ritme van de gladheid te ontdekken: doorgaande weg en fietspad zijn -relatief- veilig stroef, al het andere is omgetoverd in een ijsbaan. Ik schaats dan ook schaterend het laatste stukje, als Knoet steeds gekker doet door de gladde stukjes stoep tussen de zebrapaden. Mijn dag begint weleens slechter dan vandaag.

Een gedachte over “Schaterend schaatsen

Geef een reactie

