Zo boven, zo beneden

Ik loop door de donkere straat en de windstille morgen reflecteert mijn kalme geest. Eventevoren heb ik gedoucht, net zo sereen als ik nu hier buiten loop. En daar weer voor werd ik kalm en voor de wekker wakker. Bijzonder eigenlijk om deze constateringen te doen. Temeer ook omdat ik de afgelopen dagen onrustige en zelfs wat gefrustreerde opsta-momenten heb gehad.

Ik weet dat ik veel droom en de laatste tijd probeer ik mijn dromen te onthouden. Een boekje naast m’n bed leggen is een nutteloze tip, want tegen de tijd dat ik óf in het donker de onleesbare woorden op de juiste plek heb neergeplant óf ik al stommelend m’n nachtkastlampje heb aangedaan, zijn de dromenflarden al lang weer weggedwarreld.

Wat ik probeer te doen, is me -in mijn slaap- bewust te zijn van m’n droom. Dat gaat me de laatste tijd aardig af. Vervolgens prent ik in ieder geval de mensen die er in voorkomen in mijn gedachten en tot slot probeer ik zo rustig en ontspannen mogelijk wakker te worden. Dat klinkt misschien gek, maar op de een of andere manier lijkt het te werken, deze vorm van intenties zetten.

En zo werd ik vanmorgen dus heel kalm en ontspannen wakker en leek het weer mijn ‘state of mind’ te omarmen. Net zoals het dat deed toen mijn nachtelijke dromen onrustig en frusterend waren. Ik raak steeds meer overtuigd van de weerspiegeling in de natuur van onze menselijke ziel. Het is eigenlijk gewoon weer een plusje dat ik kan zetten achter de bewering dat alles één is. En dat alles komt en gaat, in golfjes. Dat accepteren de eenvoudigste manier van loslaten is. En dat ‘zo boven, zo beneden’ overal en altijd geldt.

In the depth of winter I finally learned that there was in me an inconvincible summer.
Albert Camus

Geef een reactie

