Zorgen zijn voor morgen

Het leven bestaat niet alleen uit leuke dingen. Maar de laatste dagen hoor ik een aantal heel verdrietige berichten over mensen die ik ken. Berichten die zó helder maken dat enkel de dag geplukt kan worden, omdat het morgen allemaal anders en voorbij kan zijn.

Die wetenschap draag ik de hele dag met me mee. Als ik de vrieskrakende ochtend in stap, met een dol hondje aan mijn zij. Ik haal diep adem, kijk naar boven en zie eindeloos veel sterren. De hoeveelheid mensen en verkeer die op dat vroege moment al op pad zijn, zijn hiermee in tegenstelling en een voorbode van de kakafonie van de dag.

Twee uur later zit ik in de auto, op weg naar een lange vergaderdag in een Brabantse stad. De hemel is helderblauw, de grond rijpwit en ertussen hangt een magische wattendeken. Zo verstild, zo mooi. Naast mijn file, dat dan weer wel. Maar juist die file stelt mij in staat van dit wintermoois te genieten.

De vergaderdag brengt een bijzondere lunch. Vier vrouwen, twee generaties. We wijden uit over de zorgen van vandaag en wat er zou gebeuren als je ze laat liggen tot morgen … Hoe moeilijk het is om hulp te vragen of te accepteren als je 25 bent en weten dat je dat had moeten doen nu je 46 bent. Mooi gesprek!

De weg terug verloopt precies in de spits. Een drukte van belang én een slakkengang naar huis dus, maar met de zon in mijn rug en een bijzondere gouden glans over alles wat mijn blik vangt. Vlakbij de hondenopvang begint mijn auto een akelig schurend geluid te maken. Ik stop en kijk onder de auto. Niets te zien. Zachtjes naar huis dan maar. Halverwege dit laatste stukje wordt de auto weer stil, maar vlak bij huis hoor ik het schurende geluid weer. Een vakantie deja vu (weggesleepte auto op de autoroute, vakantie met een vervangende auto …).

Aan tafel voel ik me rijk. Hond met een volle buik in de bench, poezen op muizenjacht, twee pubers die gekookt hebben kijken tevreden en mijn lief en ik bediscussiëren te volgen vakantieroute. Of en wat er met de auto is, hebben we naar morgen doorgeschoven. Wie dan leeft, dan zorgt.

Geef een reactie

