Het heel-stevig-en-lang-vasthouden gevoel

M’n thuiswerkplek staat zó dat ik de straat kan overzien, zonder dat ik meteen zelf in het zicht zit. Het is fijn om, als mijn ogen even rust nodig hebben van het beeldschermturen, even voor me uit te kijken en dan het dagelijkse leven in de straat te zien. Nu moet ik zeggen dat dat op een gemiddelde doordeweekse dag een rustig uitzicht is. Zo ook vandaag.

Het is grijs en grauw buiten. Binnen brandt de kachel en een paar kaarsjes. Beneden hoor ik de voordeur dichtslaan. Grote Zoon had de eerste twee uur vrij en gaat nu op weg naar school. Zwarte tas op zijn rug, witte dopjes in zijn oren. Hij gooit zijn rechterbeen over zijn hippe -‘Cool!’ aldus zijn jeugdige economiedocent- fiets en rijdt weg. Ik staar hem even na, kijk dan weer naar mijn scherm.

Ik peins even over de formulering van een mailantwoord en kijk dan weer voor me uit. Zeventien is hij nu en zoals dat misschien wel hoort, een redelijk gesloten boek voor zijn moeder. Het moment doet me ineens weer denken aan dat liedje van Abba, dat me tot tranen kan roeren en een melancholisch gevoel kan geven.

Schoolbag in hand
He leaves home in the early morning
Waving goodbye
With an absent minded smile

I watch him go
With a surge of that well known sadness
And I have to sit down for a while
The feeling that I’m losing him forever
And without really entering his world
I’m glad whenever I can share his laughter
That funny young adult

Heb ik wel genoeg gedaan om in zijn hoofd te kijken, mee te leven, er te zijn voor hem? Ik weet het: Opvoeden is loslaten, maar soms wil ik hem gewoon heel stevig en heel lang vasthouden!

2 gedachtes over “Het heel-stevig-en-lang-vasthouden gevoel

Geef een reactie

