Van Knotsenburg naar Knodsenburg

Ik had me zoveel voorgenomen vandaag. Ik zou de keuken poetsen, de garage opruimen, naar de milieustraat rijden, in het bos gaan wandelen, thee drinken bij een vriendin, misschien zelfs nog die kast ophalen die ik via het intranet van mijn werk kocht.

In plaats daarvan deed ik helemaal niets.

Nou ja, bijna niets dan.

Ik fietste naar Nijmegen onder een grijs wolkendek. Symbolisch zag ik precies boven de Waal een strakke rand. De wolken werden in hoog tempo weggeblazen door een snedige oostenwind. De Zeester, het zeeschip van onze huwelijksborrel, lag precies onder die scheiding. Toeval bestaat soms dus toch šŸ˜€. Het was een mooi plaatje, en ik week van mijn route af om het vast te leggen met mijn camera.

Op de weg terug naar huis wijk ik nogmaals van de route af. Ik fiets over de Waaldijk, zodat de koude wind mij een duwtje in de rug geeft. Ik kom langs een ander plaatje, dat mij steeds weer intrigeert. Want net buiten de stad, langs de Waal ligt, Ɣchter de dijk, een fort. Met een soort van informele -lees: rommelige- slotgracht eromheen. Een zeeblauw Pipohuis bij de poort en verder oude muren, totaal overwoekerd door eigenwijs groen.

Ik neem een impulsief besluit, draai om en fiets het smalle weggetje naar beneden. Ik ben nieuwsgierig naar wat er op de bordjes bij de brug staat. ‘Beveiligd door bewoning’, lees ik en ‘Verboden toegang, artikel 461’. Mmm, weinig warm welkom. Maar als ik weer terugfiets naar de route vind ik een onverwacht cadeautje. Op de muur van de schuur langs het pad is een -waar- gedicht gespijkerd:

Een ieder woelt hier
tot verandering
Maar betreurt het
dag na dag
Hunkert naar
hetgeen hij zien zal
Verlangt terug naar
wat hij zag

Hier hou ik van. Onverwachte afslagen, eindeloze fantasieƫn en poƫtische cadeautjes. Laat die keuken en de garage maar zitten, ik fantaseer liever. En leer, over Nieuw Knodsenburg.

Geef een reactie

