Vuur en vlam

Ooit kocht ik een cd, die ik maar één keer helemaal heb beluisterd. Heb kunnen beluisteren, omdat ik er te verdrietig van werd. De soundtrack van de film Schindler’s list. Vanavond zet ik hem aan. Omdat dat verdrietige gevoel er toch al is.

Vanmiddag stap ik rond enen in mijn auto, om van de ene werkafspraak naar de andere te rijden. Op de automaat zet ik de radio aan. ‘Na de explosies is Brussel, rijden er geen treinen en zijn er files aan de grens in verband met extra grenscontroles … En pas aan het eind hoor ik: Over het aantal slachtoffers is veel onduidelijkheid. Een getal van twintig doden wordt genoemd.’

Ik laat het niet tot me doordringen, al merk ik dat pas later, als ik rond vijven weer in de auto ben gestapt en de radio weer aanzet. Ik denk terug aan wat ik vanmorgen voor een klein gezelschap op Facebook plaatste:

Be kind
For everyone you meet
Is fighting a battle
You know nothing about

Ik refereer aan die tekst als ik schrijf over hoe we nooit aan de buitenkant kunnen zien hoe iemand zich aan de binnenkant voelt. Nee, ik keur externe geweld dat bomaanslagen zijn niet goed. En nee, ik heb niet de illusie dat alleen liefde prediken deze majeure crisis in de wereld gaat oplossen. Wat wel, weet ik helaas ook niet.

Als ik met Knoet de deur uitstap voor onze avondwandeling, zie ik de wolken roze kleuren, omdat ze door de ondergaande zon van onderen worden aangelicht. Een kwetsbaar en teer tafereel. En als mijn uitzicht vrij is, zie ik de horizon letterlijk en figuurlijk in vuur en vlam staan. Zo ver weg, en toch zo dichtbij.

Mijn tranen zijn gehuild; ik zet Schindler’s List weer uit. Ik steek een kaars aan. Het enige wat ik verder op dit moment kan doen is stil zijn. Stil voor alle geweldsslachtoffers in de wereld van gisteren, vandaag en morgen. En stil bij de wetenschap hoeveel pijn en verdriet er aan dit geweld ten grondslag liggen.

Een gedachte over “Vuur en vlam

Geef een reactie

