Spring alsof vallen niet bestaat

Met de punt van de mijn laars duw ik tegen het kleine groene lijfje. Geen beweging. Hij is niet plat, maar wel dood. Een padje, op weg maar zijn geboortewater (al vraag ik me af waar in al dat groen op mijn werk). Waarschijnlijk toch net geraakt door een verkeersdeelnemer. Het idee dat ie alsnog platgereden wordt verdraag ik niet. Ik pak een herfstblad en omarm daarmee het dode padje. Ik leg hem in de berm. Rust in vrede.

Later maak ik een lunchwandeling. Nog maar net buiten zingt een winterkoninkje mij luidruchtig toe en lokt me zo die andere wereld binnen. De wereld zonder computers, paperassen en hersenspinsels. De wereld van frisgroen, zanggeluiden en onverwacht geritsel.

‘When feathers appear, angels are near.’

Na zo’n honderd meter zie ik een wit veertje liggen. Ik glimlach. Of ik zag ze vroeger nooit, of ze waren er echt niet. Maar sinds ik gelezen heb waar witte veertjes symbool voor staan, zie ik ze almaar vaker. Nog eens dertig meter verder zie ik er weer een, en niet veel later een derde. Ik begrijp de boodschap. Ik loop er eerst langs, maar keer dan terug en raap die laatste op. Nog geen twee centimeter lang en van het zachtste, pluizigste wit dat ik ooit gevoeld heb. Ik doe hem voorzichtig in mijn jaszak, die ik dichtrits om zeker te zijn dat ik hem niet verlies.

Even later zie ik twee zwarte kraaloogjes naar mij kijken. Schuin erboven eigenwijze bruine oorpluimen. Hij rent hard weg, cirkelend een boom in. Steeds als hij mijn kant op kan zien, kijkt hij me aan. Ik zie z’n witte buikje en een enorm pluizige bruine staart. Hij vertelt me geen angst te hebben; door steeds hoger te klauteren, zรณ hoog dat ik denk dat de boom van buigen op breken staat. Precies op dat moment springt het eekhoorntje de buurboom in. Ik tuur hem na tot hij in dennengroen aan de hemel verdwijnt.

Magie is overal, als je er in gelooft. Het is een Goede Vrijdag, met vier boodschappen in een uur:

Heb respect voor je pad
Zing door je leven
Engelen bestaan
Spring alsof vallen niet bestaat

3 gedachtes over “Spring alsof vallen niet bestaat

Geef een reactie

