One-in-a-million-inzicht

Afgelopen maandag liet collega M enthousiast een foto zien die ze de dag ervoor had gemaakt op de Veluwe. Zo’n one-in-million-beeld. Drie seconden later was de foto al niet meer mogelijk geweest, omdat het water waarin ze wolken en grashalmen weerspiegeld had gezien alweer bewoog. Het was een perfecte spiegelbeeldfoto geworden. As above, so below.

Daar dacht ik aan toen ik vanmorgen langs de eendenvijver liep, die glad als babybilletjes weerspiegelde wat erboven realiteit was. Is. Ik zag wolken, het spoor van een vliegtuig en een boom. En die laatste bracht een bijzondere ervaring weer aan mijn oppervlakte.

Alhoewel ik weet dat veel mensen het zweverig vinden, bracht ik onlangs, als verjaardagscadeau aan mijzelf, een bezoek aan een astrologe. Ik vind het bijzonder dat iemand zoveel over jou als persoon en over je leven kan vertellen aan de hand van de stand van de planeten ten tijde van je geboorte. En deze dame stelde ook de metafoor van de boom aan de orde.

Ze zei letterlijk: ‘Hoe meer aandacht je schenkt aan de groei van de kroon en de vruchten van je levensboom, des te sterker en dieper groeien ook de wortels.’ Toen ik langs de eendenvijver liep dacht ik aan deze woorden. En andersom, als de wortels van mijn levensboom even groot en sterk zijn als de boom die boven de grond zichtbaar is, ben ik aardig in balans. Dat betekent dat ik net zoveel aandacht moet, nee, wil besteden aan mijn binnen- als aan mijn buitenwereld.

Ik merk dat dat ook letterlijk is wat ik doe. Net zoals bij jou hebben mijn dagen 24 uur. En waar ik voorheen zo’n zestien uur aan de buitenwereld besteedde, onder andere aan het schrijven van dit blog, besteed ik nu meer tijd aan mijn binnenwereld. Fiftyfifty haal ik (nog) niet, en misschien wel nooit, maar het is eigenlijk wel een goede verklaring aan mijzelf waarom ik minder aan schrijven toe kom.

Schrijven is een uitlaatklep voor dat wat in mij leeft, maar deze dagen voel ik dat het niet naar buiten buiten hoeft te komen als de kroon en de vruchten van de boom, maar dat ik diezelfde creativiteit gebruik om mijn wortels sterker en steviger te maken. Een one-in-a-million-inzicht!

Geef een reactie

