De warme wereld draait door

Een vriendelijk meisje met amandelogen en prachtig lang zwart haar brengt ons naar een ruimte, waar kaarsjes branden en bankjes en kasten staan. Ze geeft ons een sleuteltje en laat ons alleen. Ik berg mijn kleding op, laat mijn haren losvallen en bind de hamamdoek om mijn slechts in bikini gehulde lichaam.

Ik hoor vrolijk gepraat en gelach achter een matglazen deur. Als ik die opendoe, komt de letterlijke en figuurlijke warmte me tegemoet. Het is er best donker, maar de weg wordt me gewezen door de talloze waxinelichtjes, die op de grond staan, en in hoekjes in de badruimte. De kleine stevige vrouw die de badruimte runt, legt me vriendelijk uit wat de bedoeling is, terwijl ze me met een zilverkleurig bakje begiet met warm water. Ik neem het van haar over.

Ondertussen kijk ik rond. Ik zie veel jonge en enkele oudere vrouwen. Ik hoor Limburgs, Nederlands, Duits en Turks. De leistenen vloer is donker en zalig warm. De witte en blauwe mozaïeksteentjes op de muren hebben een duizelingwekkend maar symmetrisch patroon. In het midden van de badruimte staat een grote stenen waterbak, met kaarsjes en rozenblaadjes erin.

Na enige tijd stappen we het Turkse stoombad binnen. Ik zie nauwelijks een hand voor ogen, zoveel mintfrisse stoom hangt er. Maar ik hoor weer gepraat en gelach, wat me gelijk ook duidelijk maakt waar wél nog plaats is om te gaan zitten. Ik sluit mijn ogen voor een moment en mijn poriën openen zich voor de weldaad van de warme stoom. Dan doen we net zo hard mee aan het verbindende lawaai.

Tien minuten later staan we weer in de badruimte. We zepen onszelf en elkaar in met olijfoliezeep. Daarna spoelen we ons af en herhalen we kort de sessie in het stoombad. Als we naar buiten komen, staat de kleine vrouw, de tellak, al klaar om ons te begeleiden naar de wasruimte. Ik ga liggen op een verwarmd stenen bed. De tellak scrubt mijn huid met krachtige aandacht. Ik voel haar vriendelijkheid. Dan neemt zij een soort kussensloop waarin ze, naar ik vermoed, water en zeep mengt. Als de sloop mijn huid raakt, word ik omgeven door eindeloos warm en zacht schuim. De massage ontspant zozeer dat mijn ogen als vanzelf sluiten.

Mijn hele lijf krijgt aandacht. Als een klein kind draai ik tot slot mijn gezicht naar haar toe, sluit mijn ogen en veegt ze zachtjes over mijn voorhoofd, wangen en kin. Maar nóg kan het schoner (en zachter 😊). Ik draai me om en buig mijn hoofd naar achteren. Ze spoelt en wast mijn haar en masseert er Marokkaanse arganolie in. Tot slot volgt een moddermasker. Hét moment voor een hilarische maar denkbeeldige selfie!

We omhullen ons met zachte badjassen en badlakens en nestelen ons in de uitnodigende kussens. Wij zien buikdanseressen op een beeldscherm in de verte, drinken hete muntthee, eten een klein hapje en kletsen eindeloos bij. Tot we voor een afrondende oliemassage worden uitgenodigd. Ik zak weg in het matras … De warme wereld draait door, maar de mijne wordt even heel stil.

Geef een reactie

