Hemelse herrie

Ik hou het meest van de momenten vlak voordat de zon opkomt. Als het wel al licht is, maar ik toch ook voel dat het nog geen dag is. Als de meeste mensen op één oor liggen, de nachtvlinders net ín, en de vroege vogels nog niet uít, bed zijn.

Dat zijn eigenlijk ook de mooiste momenten van mijn zomervakanties. Het bed uit, op blote voeten naar het strand. Handdoek op het vochtige zand, staren naar de horizon en luisteren naar de golven, die fluisteren dat hij ook vandaag weer komt. Wat ie dan ook doet …

Het moment dat de zon wakker wordt, komt in deze tijd van het jaar rap vroeger en vroeger. Het is nog niet zo heel lang geleden dat ik opstond in het donker. Terwijl een dag als vandaag, begin mei, ik om vijf over zes wakker schrik en voel dat ik al te laat ben.

Twee weken geleden had ik een bijzondere zon-op-ervaring. Ik was vóór de zon op was, in het bos. De zon vogels jubelden dat hij kwam. Ik genoot ontzettend van al het frisse groen om mij heen. Ik voelde de warmte van de boom waar ik tegenaan en de zachtheid van het mos en de ‘moerashartjes’ waar ik op zat.

En er was kabaal. Perfect kabaal. De ene vogel zong nog luider dan de andere. Allemaal om het mooist. Ik kon niet kiezen welke vogel winnaar was. En dat hoefde ook niet. Want hun samenzang maakte magie.

Als ik vandaag naar buiten stap hoor ik ook weer een enorm kabaal. Van de spreeuwen, die een nestje hebben gemaakt onder mijn dakpannen. Van mussen en merels, vanuit de dakgoot. Van kraaien, op zoek naar eten midden op straat. De wind maakt dat ik ook de auto’s op de snelweg hoor en de trein dendert kilometers verderop. Duiven koeren. En ergens, nog heel veel verder weg, hoor ik de Giro voor zichzelf uitsnellen door het Gelderse land.

Weer een nieuwe dag begint. En ook vandaag weer mét de zon en hemelse herrie.

Geef een reactie

