Ma de liefste paradijs

Vandaag is de vijfde Moederdag zonder mijn moeder. Of liever gezegd, zonder haar lijfelijke aanwezigheid. Want ik voel haar bij me, ín mijn hart, sinds het moment dat ze overging.

Op dat moment was het natuurlijk heel verdrietig. En toch is het nu ook heel fijn en bijzonder dat ik erbij was toen ze ging. Omdat er op dat moment iets gebeurde wat ik daarvoor niet geloofde. Dat moment is voor mij een enorme trigger geweest om op zoek te gaan. Te zoeken naar dat wat niet bewezen kan worden, maar wat mij inmiddels een diepgaand vertrouwen heeft gegeven dat ik nooit alleen ben.

Vandaag was zij er op verschillende momenten. Toen ik vanmorgen om zes uur met mijn lief ging dauwtrappen op de Doorwerthse Heide. Toen ik onder de douche stond en tranen huilde, omdat ik haar graag omarmd had vandaag. Toen Grote Zoon als invaller in het tweede team van de club het kampioensdoelpunt scoorde. Toen ik in de tuin naar de hemel lag te staren en allemaal witte glinsters zag. En ook toen ik met Knoet over een grasveld vol madeliefjes sjokte en me realiseerde dat ik daar vroeger graag bloemenkettinkjes van maakte, voor haar en mij.

En precies op dat madeliefjesmoment vertelde ze me, dat dit de dingen zijn in het leven waar het om gaat. Dat het niet om de grote auto, verre reizen of een spik-en-span-huis gaat. Of de mooie kleren, dure praatjes of een strak lijf. Wel om het me dankbaar voelen voor wat ik in en om me heen voel.

Zoals toen Grote en Kleine Zoon mij vandaag, hoe groot ook, om beurten nog even lekker in bed kwamen knuffelen en toen ze me een lieve kaart voor ‘de beste moeder van de wereld’ gaven.
Mijn moeder vertelde het zoals een medium het mij een aantal jaren geleden uitlegde. ‘Spirits’ inspireren door je hoofd vol herinneringen te zien als een kaartenbak, waarin zij op zoek gaan naar jouw herinnering die het beste past bij wat zij op dat moment aan jou willen vertellen.

Mijn moeder pakte uit mijn kaartenbak, op deze prachtig zonnige Moederdag, mijn herinnering aan een liedje dat ik vroeger heel mooi vond (en nu nog steeds) en vertelde mij dat het échte paradijs in mijzelf zit. En dat ik dat kan delen met ieder die mij lief is. Ma de liefste paradijs.

Dank mama, dat je dit vandaag met mij wilde delen. Je bent voor altijd in mijn hart…

2 gedachtes over “Ma de liefste paradijs

Geef een reactie

