Boterbloemenboodschap

Elf jaar geleden kom ik in dit huis wonen. De tuin ziet er keurig uit. Alleen het woord al. Maar omdat de portemonnee leeg is gegaan aan een nieuwe keuken en een groot raam in de woonkamer, moet het verruilen van keurig voor weelderig even wachten.

Even wachten wordt een paar jaar. Grote en Kleine Zoon groeien als kool en een groot deel van de keurige tuin wordt overdekt door een enorme trampoline. Zomer in, zomer uit springen en rusten wij op de trampoline dat het een lieve lust is.

Dan breekt het moment aan, waarop de trampoline niet meer wordt opgebouwd in het voorjaar. Het is hét moment voor de aanleg van een weelderige tuin. En nu, zo’n vijf jaar later, ís ie weelderig! Op sommige plekken eigenlijk meer dan me lief is…

Het saaie gazon, het grindperkje en de buxusjes verdwenen in een grote container. Al wat overbleef uit de keurige tuin zijn wat eigenwijze klaprozen en dwarse schijnaardbeien. Die komen elk voorjaar op als vanouds. Ik laat ze begaan.

Vorig jaar deed ik een experiment om ook de opgekomen brandnetels te laten staan. Brandnetels zijn lekker, gezond en erg aantrekkelijk voor vlinders. Tegelijkertijd fladdert het zaad van de brandnetels alle kanten op, terwijl de wortels ondergronds verder trekken. Je begrijpt, een jaar later zitten ze óveral. Datzelfde geldt inmiddels voor de schijnaardbeien. Prachtige bodembedekkers, maar ik dun ze wekelijks uit om te voorkomen dat onze tuin tot een schijnaardbeienveldje verwordt.

En vanavond ben ik ook druk in de weer met het weghalen van echt reuze boterbloemen. Vorig jaar vond ik ze prachtig, maar ook zij worden nu echt een maatje te groot en te veel voor het kleine oppervlak waar ook pioenrozen, zonnehoedjes, irissen, vlambloemen, vrouwenmantel, kattenkruid en alliums willen stralen.

Ik weet inmiddels dat het universum me lessen blijft geven tot ik het doorheb. En pas vanavond valt het kwartje. Ik google de symboliek van de boterbloem: ‘Ze staat voor zelfrespect (rijkdom), kinderlijke onbevangenheid en stralende charme. Als kerkelijk symbool staat de boterbloem voor het celibaat. In het Engels heet hij ‘Buttercup’, een vrouwelijk symbool voor ontvangen.’ Dat zijn nog eens boodschappen van die vrolijke gele bloemen! En heel down to earth ik weet nu ook dat ik kalk moet strooien om ze binnen mijn weelderige perken te houden 😊.

Geef een reactie

