Sisters in the hood

Als ik binnenkom, glanst het verdriet al door de kamer. Slecht geslapen, liggen malen, uit bed gegaan, kopje thee gezet, eindeloze tranen gehuild. In haar eentje. Met als gevolg dat het gevoel er alleen voor te staan, alleen maar sterker was geworden.

‘Zie je wel, niemand die voor mij zorgt, niemand die me ziet.’ Het hele verhaal komt er aan het aanrecht als één grote spraakwaterval uit. ‘Hoe kan het toch dat …, waarom doet iedereen zus …, ik kan niet meer zo. Ik ben het zo zat, ik ben zo verschrikkelijk moe.’ 

Ondertussen zet ze koffie voor twee. En ik kijk toe en luister.

We zitten aan tafel. Ik herhaal zacht wat ik al appte. Hoe haar lijf signalen geeft dat het zo niet langer kan. En ik vraag wat ze nu gaat doen. Ze zucht. Dan komen de vragen. De een na de ander vuurt ze op me af. Ondanks dat ze weet, dat ik de antwoorden niet heb. Niet voor haar. Alleen voor mijzelf. Net zoals zij ze alleen voor haarzelf heeft. En mijn antwoorden zijn de hare niet, dus ben ik stil en luister ik, nog stiller. Ze knikt en kijkt peinzend voor zich uit.

Dik een uur later zijn de tranen opgedroogd en hoor ik ons lachen. De antwoorden zijn er nog niet allemaal, maar een voorzichtig begin is er. ‘Wat zou ik zonder jou moeten?’ zegt ze. Ik glimlach en maak een grap: dan zou hoogstens iets langer duren voordat ze inzag dat zijzelf de antwoorden heeft. Dat zijzelf kan veranderen wat ze anders wil in haar leven. En waarschijnlijk, als ik er niet zou zijn, dan zou ze wel een andere vriendin hebben, die hetzelfde voor haar zou doen. Want dat is wat vrouwen, sisters, voor elkaar doen. 

Er zijn, ruimte geven, luisteren en de eigen wijsheid laten spreken. Gewoon, omdat we dat al millennia zo doen. Sisterhood. In woonkamers, café’s, tijdens wandelingen. Bij een kop koffie of een glas wijn. En bijna altijd met veel chocola.

7 gedachtes over “Sisters in the hood

  1. Saar zegt:

    Sisterhood wordt weer steeds belangrijker. Dat merk je echt wel op bepaalde plaatsen waar vrouwen weer lekker gaan verzamelen. Maar niets is zo heerlijk als gewoon een goede vriendin die naar je luistert. Hoe het ook genoemd wordt.
    Een waar geschenk als je zo iemand in je leven hebt!

Geef een reactie

