Strawberry Fields For A Day

Vandaag ‘doen’ we de uptown tour met de Big Bus. Wat oneerbiediger gezegd: een rondje Central Park. Voor het eerst deze reis staan we niet achteraan of ergens in het midden, maar zowaar vóóraan in de rij. En staan dus eerste rang als een oudere vrouw, met haar in alle kleuren van de regenboog, haar beklag komt doen bij degene die de plaatsen in de bus uitdeelt. Niet alle plaatsen in de bus worden namelijk gevuld bij deze eerste halte. De man van Big Bus wil wat plekjes vrijhouden voor mensen bij de volgende halte. Zij vindt dat op zijn zachtst gezegd belachelijk.

De man legt even later aan zijn collega, en half aan ons, uit, dat dit orders van het hoofdkantoor zijn. En als de bus even later aankomt, betrekt hij ons in zijn plan om het aantal passagiers dat ín de bus mag, te laten eindigen precies vóór haar. Zodat ze nóg langer moet wachten. Dit is wat er gebeurt als je onterecht klaagt in New York😀. We gniffelen met hem mee als we even later bovenin de bus zitten.

Het is bloedheet en het verkeer zit flink vast op deze voor New Yorkse begrippen gewone zomerwoensdagmorgen. Volgens mij zijn we na een uur nog geen huizenblok verder. Er is zo’n moment dat ik me afvraag of lopen niet sneller en koeler was geweest. De gids zou nog een pré in dit alles kunnen zijn, maar deze keer hebben we echt de saaiste alles tijden binnengehengeld. Maarrr: het uitzicht is legendarisch!

Als we bij Yoko Ono’s appartment de hoek zijn omgegaan, precies tegenover Strawberry Fields, het deel van Central Park dat is opgedragen aan John Lennon, stappen we uit voor A night at the museum; ik bedoel, stappen we uit om het Museum for Natural History te bezoeken. We sluiten aan in een rij voor de kaartjes. Een half uur -gelukkig mét wifi en social media- later, stappen we daadwerkelijk de eerste zaal binnen van de expositie Dinosaurs among us. Met twee voorheen-dinosaurofielen is het een must om te onderzoeken wat de voorouders van veel dieren van nu zijn. Er komt veel terug uit de kleutertijd van Grote en Kleine Zoon. In de overige ruimten van het museum zoeken we naar sporen van de film met Ben- You dumb dumb, me gum gum– Stiller en kijk ik met genoegen naar de exposities over de Indianen.

Central Park brengt ons niet de rust die we verwachten. Alsof de herrie van de stad ons achtervolgt, lopen we hier -toevallig?- op een voetpad waar ook parkauto’s rijden. En cirkelen er helicopters boven onze hoofden. Maar de plaatjes die ik er maak zijn prachtig! Als we bij het Guggenheim-museum wachten op de bus, sta ik naast een boom met prachtige kronkelende wortels. Ik sta stil bij wat deze boom dagelijks hoort, ziet en voelt. En ben me bewust van welke bijzondere verhalen bomen overal ter wereld zouden vertellen als ze dezelfde woorden zouden gebruiken als wij. Maar ze gebruiken een andere taal. Ik ga naast de boom op de stoep zitten, word stil en luister.

De gids in de bus waar we even later instappen, wil zich niet uitlaten over politiek, maar als New Yorker is ie duidelijk over Trump, langs wiens wolkenkrabber/huis we rijden: Trump is a clown, nobody in NY wants to do business with him, people who vote for him are stupid! Kleine Zoon wil dolgraag nieuwe sneakers in New York kopen, dus gaan we even later shoppen bij Niketown, vlakbij de duurste winkelstraat van NYC. Gelukkig heeft Nike vaste prijzen 😉! Via Grand Central Station lopen we terug naar onze hotelkamer. Een werkelijk práchtig treinstation. De enige ‘valse noot’ daar is de relatief grote vertegenwoordiging zwaar bewapende soldaten. Het geeft een indicatie van het belang dat onwelwillenden hebben op een locatie als deze te gebruiken voor gruwelijke daden.

Vandaag is hoogste tijd voor het doen van een vakantiewasje. Manlief gaat op pad naar een laundrette. Die eer had ik vorige week in het motel in Richfield. Ik doe in die tijd een dutje. Onze avondmaaltijd nuttigen we in Urban Place, zo’n hippe, lawaaiige en te dure Foodcourt. Maar hé, we zijn in New York! Voor het vullen van de laatste gaatjes bezoeken we een prachtige supermarkt, the Amish Market. En vanavond kijken we naar de Democratic Convention, met Biden en Obama. Go Hillary!