Harvest of good memories

Om kwart over zes lopen we met z’n vieren naar beneden. Wij vertrekken vandaag uit Portland en Frank gaat om half zeven naar zijn werk. We kijken toe met zijn dagelijkse ontbijt- en lunchvoorbereidingsritueel om te ontbijten en nemen nog even kort de afgelopen drie dagen door. Het is bijna niet voor te stellen ook wij volgende week gewoon weer onze werklunchboxjes staan klaar te maken. We nemen twee keer afscheid, één keer binnen en dan nog een keer buiten. Op de een of andere manier maakt dat het gemakkelijker. 

Ik weet nog hoe we de eerste keer afscheid namen, zevenentwintig jaar geleden. Toen hadden we geen idee of en zo ja, wanneer we elkaar ooit weer zouden zien. Tranen met tuiten toen. Inmiddels heb ik vaker afscheid genomen van mensen die me dierbaar zijn en ver weg wonen. Het blijft een tricky moment. De ene keer accepteer ik het als een fact of life, de andere keer overvalt het me vreselijk.

De buurman komt even langs en nodigt ons van harte uit om nog rijpe blackberries in zijn tuin te komen plukken. Dat laat ik me geen twee keer zeggen. In deze tijd van oogstfeesten is het me niet echt gelukt om te feesten. Wel stond ik er heel klein betje bij stil toen we maandag een versgeoogste bol gebruikten voor de knoflookboter bij de BBQ. Vandaag oogst ik nog een keer. Terwijl ik geniet van de warme zonnestralen op mijn huid en het gezellige geklets van Dawn, de twins en de buurman, haal ik voorzichtig rijpe bramen van de struik. Een in het bakje, een in mijn mond; een in het bakje, een in mijn mmm …

Om elf uur nemen we afscheid van Dawn en de meisjes. Met tranen deze keer. En heerlijk onhandige pubers, die zich afvragen of ze elkaar nu wel of niet zullen knuffelen. Ze gaan voor de eerste optie. We rijden deels over de snelweg en deels over een kustweg richting Boston. Op aanraden van Dawn bezoeken we het plaatsje Ogunquit. Idyllischer krijg je ze niet. Het heerlijke van de New Englandkust is de unieke combinatie van Amerikaanse grootsheid en Engelse kneuterigheid, mediterrane warmte en een koelziltig oceaanbriesje. Het enige nadeel is de beperkte toegang tot een strand. De meeste zijn privé of worden voorafgegaan door dure parkeerplaatsen.

Nog anderhalf uur. Denken we. Het worden er drie. Hadden we kunnen weten. We zijn tijdens eerdere reizen in of bij Boston geweest en het is er altijd beredruk. Deze keer rijden we over de Interstate 93, die dóór het centrum van de stad gaat. Het is wel opvallend hoe verschillend Amerikanen rijden. New Yorkers en Bostonians zijn flink ongeduldiger en heethoofdiger dan desertdrivers en moosejagers.

Om zes uur arriveren we bij onze laatste bestemming: Nantasket Beach Resort. Een kamer mét oceanview. Wauw! De kamer heeft nog een andere feature, één die we nog niet eerder hebben gezien in een hotel: een eigen fireplace! Geen idee wanneer we hem zullen aansteken, want het is rond zeven uur nog steeds tegen de 30 graden, maar het idee is leuk.

Zodra we zijn ingecheckt, lopen we naar het strand. Als een kind zo blij ben ik als Grote Zoon mij wijst op een aantal enorme witte schelpen even verderop. Ik word zó blij van dit soort cadeautjes van de natuur. Manlief vraagt zich af hoe ik ze ga meenemen naar huis. Nou: al moeten ze op schoot … 😀

Ook al zullen we hier nog twee nachten verblijven, voelt het overduidelijk als de afronding van een geweldige reis. Langzaamaan dringt het besef door welke bijzondere dingen we gedaan hebben. En alhoewel er een paar heel heftige ervaringen bij zaten, geniet ik nu al van de oogst van goede herinneringen. Maar eerst ga ik nog, een hele dag lang, genieten van zon, zee en zand …

2 gedachtes over “Harvest of good memories

Geef een reactie

