Koesterkist

Oeps. Ineens zijn we een jaar verder, zonder dat ik nog in het dagboek van Grote Zoon heb geschreven. Misschien is dat wel symbolisch: toen hij zijn leven nog niet kon vastleggen deed ik dat voor hem. Nu is hij bijna volwassen; volgende week wordt hij achttien jaar. En inmiddels beschrijft hij, al dan niet bewust en expliciet, zelf zijn levensverhaal.

De afgelopen week heb ik veel herinneringen opgehaald, omdat ik een ‘koesterkist’ voor hem aan het maken ben. Een kist vol met spulletjes van, voor en over hem. Dingen die ik sinds zijn geboorte heb bewaard, geschreven, gekocht, gekregen of gemaakt. Mijn bevallingsverhaal, zijn babyboek, knuffels, melktandjes, z’n eerste bestek, zijn basisschoollunchbox, zijn eerste voetbalshirtje, tekeningen, strafwerk, een soort van eerste liefdesbekentenis, kaarten, rapporten, cd’tjes. In de tijd die nog volgt voordat hij het huis uitgaat, komt daar ook nog een foto- en een familiereceptenboek bij.

Als laatste nu heb ik de twee dagboeken gepakt. En voordat ze ik ze in de koesterkist leg, zal ik ze nog eens lezen. Een lach en een traan zullen me vergezellen. Vandaag schrijf ik er afsluitend in:

Lieve Grote Zoon,

Deze koesterkist mag met jou mee, als je het huis uitgaat. Kijk er nog eens in, als je iets wilt weten over je leven, toen je nog klein en onbewust was.

Misschien zijn mijn herinneringen anders dan die van jou. Maar ik weet één ding zeker: het stond in de sterren geschreven dat jij ons kind zou worden. Omdat jij te leren had en hebt van ons, en wij van jou. Kind zijn en leren gaat nooit voorbij. Maar het stokje van het verzamelen en het opschrijven van jouw ervaringen geef ik aan jou over.

Dankjewel voor het mogen meebeleven van jouw jeugd. Ik draag de herinneringen, en boven alles jóu, voor eeuwig mee in mijn hart en in mijn ziel.

Alle liefs,
Mama

Geef een reactie

