Het sprookje van de herfst

Het was echt midden in de nacht dat ik wakker werd. Want vier uur in een herfstnacht is toch echt anders dan vier uur ’s morgens in een zwoele zomer. En wat duurde het lang voor ik weer in slaap viel. Je snapt het al, voor mijn gevoel was ik net vertrokken toen manliefs wekker ging. Stiekem hoopte ik dat ie mijn wandeldienst zou overnemen, maar dat deed ie niet. De wekker staat zo scherp afgesteld dat alle ochtendhandelingen naadloos op elkaar aansluiten, en een rondje met het hondje zou dat danig in de war schoppen.

Ik sleep me, met m’n ogen echt nog dicht, uit m’n bed. En niet veel later slaapwandel ik door de straat. Het brengt een extra vleugje magie. Eigenlijk best wel leuk. Knoet ziet een van haar vriendjes en begint enthousiast te piepen, maar hij is te ver weg en hoort haar niet. Aandoenlijk, die puppyliefde!

Ik loop een kleiner rondje dan meestal. Ik zie dat de enorme wilg, die normaal kreunt onder het gewicht van zijn zware takken, gekortwiekt is. Een kale reus. Er is ongetwijfeld een boomverzorgingsnoodzaak voor, toch ziet ie er treurig en vooral naakt uit. Voelt vast koud! Knoet trekt me uit mijn overpeinzingen.
En dan ineens sta ik in een sprookjesbos. Om een wazige straatlantaarn hangt een kleine mistflard. Daardoorheen schijnt hij zijn licht over een heel feeëriek tapijt van rood-gele, gevallen bladeren. De boom die er midden in staat, is nog niet eens helemaal kaal, waardoor het plaatje weelde en warmte uitstraalt. Ik neem het beeld mee, verder deze donkere morgen in.

Thuisgekomen kruip ik er nog weer even lekker in. De wakkere uren in het holst van de nacht hebben me aardig genekt en binnen mum van tijd ben ik weer in dromenland. Als ik een uurtje later wakker word gekust door manlief die vertrekt, sta ik op. Een mooi uur op de dag vind ik dit. De meeste auto’s zijn de straat uit en de schoolkinderen liggen nog in bed vanwege de herfstvakantie. Ik steek de kaarsen aan en check mijn tijdlijn. Ook daar is het herfst.

Ik verheug me op het weekend. Pompoen snijden, kaarsje erin en van de binnenkant soep maken. Klok terug. Halloween. SamhainLoreena Mackennitt. De voorpret is begonnen.

Geef een reactie

