Engelenpoes

Alhoewel ik nog even twijfel, kruip ik ook vandaag -na mijn ochtendrondje met Knoet- terug in bed. Vannacht is er wat nieuwe sneeuw gevallen, maar de lucht is inmiddels onbewolkt en de sterren en de maan zijn prachtig helder. In het oosten zie ik al een glimp van de nieuwe dag. Zal ik opblijven om de nacht daadwerkelijk weer dag te zien worden?

Nee. Terug in bed is vandaag aantrekkelijker. Vooral omdat ik komende week weer alle dagen vroeg uit de veren mag. Bovendien is dat hazenslaapje altijd goed voor een droom die ik kan onthouden, waar mijn nachtelijke dromen bijna altijd vervliegen met de snelheid waarmee ik mijn ogen open.

Voordat Knoet in ons leven kwam, ging cyperse poes Angie op zondagochtend vaak met me mee wandelen. In mijn droom doet ze dit weer, al heb ik Knoet nu ook bij me. En ik weet dat dit, ergens diep in mijn hart, ook echt een wens is. Wandelen met hen beiden. Want waar het binnenshuis inmiddels prima gaat met Knoet en de poezen, zijn ze buiten water en vuur. De poezen zetten het daar op een loopje als ze de hond zien, wat voor Knoet het sein is om er opgewonden achteraan te rennen. Het echte kat-en-hond-spel.

Als ik wakker word, zit Angie op mijn nachtkastje. Ze spint zachtjes en knippert langzaam met haar ogen. Ze heeft er geen idee van hoe mooi ze is en hoe blij ik van haar word als ze daar zo zit. Mijn engelenpoes. Ik steek mijn hand uit en kroel achter haar oor. Voor haar het signaal om op het plekje te gaan zitten waar ze ’s nachts, als het koud is, graag slaapt. Ik lig dan op mijn zij, en zij krult zich helemaal op tegen mijn buik. Wat een ultieme zondagochtend; uitslapen, dromen en begroet worden door de liefste poes van de wereld. 

Geef een reactie

