Van rood naar morgen

Als ik van mijn werk naar huis rijd, is de hemel zo magnetisch mooi door de ondergaande zon, dat ik mijn route verleg zodat ik zo lang mogelijk kan blijven kijken naar die schilderende vuurbal. En het valt me toe dat ik op de radio Follow the sun hoor:

Follow, follow the sun

And which way the wind blows

When this day is done.

Breathe, breathe in the air.

Set your intentions.

Dream with care.

Tomorrow is a new day for everyone,

Brand new moon, brand new sun.

So follow, follow the sun,

The direction of the bird,

The direction of love.

Breathe, breathe in the air,

Cherish this moment,

Cherish this breath.

Tomorrow is a new day for everyone,

Brand new moon, brand new sun.

When you feel life coming down on you,

Like a heavy weight.

When you feel this crazy society,

Adding to the strain.

Take a stroll to the nearest waters

And remember your place.

Many moons have risen and fallen long, long before you came.

So which way is the wind blowin’,

And what does your heart say?

So follow, follow the sun,

And which way the wind blows

When this day is done

Ineens realiseer ik me hoeveel ik heb geleerd de afgelopen maanden. Om op het moment dat ‘het’ -wat dat dan ook is- teveel wordt, even uit de situatie te stappen. Als het even kan ergens de natuur in te gaan, en anders in ieder geval naar buiten. Diep adem te halen, mijn voeten op de grond te voelen en stil te staan bij waar het eigenlijk om draait in het leven. 

Dat het leven, zoals iemand gisteren zei, eigenlijk helemaal niet ingewikkeld is, als er geen gedachten zijn. 

Hoe mijn gedachten verdwijnen? Door mij ten volste te richten op mijn adem. Adem diep in, vier tellen, en acht tellen uit. En dat drie keer, met mijn ogen gesloten. Daarna doe ik ze weer open en kijk ik om mij heen. Niet zomaar, maar écht kijken. Zien. Zien! Wat ik dan zie is wat er is. Niet wat ik dénk, maar wat ik zíe. Probeer het maar ‘s.

Ik zag de zon. Ik ademde in en uit, drie keer. Hield mijn ogen open, want ik wilde hem zien ondergaan. Van geel, naar oranje, van rood naar morgen. En straks doe ik hetzelfde met de maan. Want ook zij, zo heb ik de afgelopen maanden geleerd, brengt mij diezelfde rust. Rust over mijn plaats in dit bestaan…

4 gedachtes over “Van rood naar morgen

Geef een reactie

